Recenze: Poslední civilizace

Orig. název: Blackfish City
Autor: Sam J. Miller
Překlad: Vendula Hlavová
Vydáno: FÉNIX, 2019
Počet stran: 336

Po klimatických válkách je za arktickým kruhem vystavěno plovoucí město. Jde o pozoruhodný počin mechanického i sociálního inženýrství. Obyvatelé města již novému způsobu života uvykli, ale realita není ani zdaleka ideální. Město se začíná pomalu rozpadat. Zločin a korupce zakořenily téměř všude. Široce rozevřené nůžky mezi neuvěřitelným bohatstvím a nejnuznější chudobou se stávají zdrojem třenic. Navíc obyvatelstvo souží nová nemoc, na níž zatím neexistuje lék.

Když do města zavítá nezvaná návštěvnice, začne se vše měnit. Žena, která připluje na člunu v doprovodu kosatky a ledního medvěda, si město okamžitě podmaní a položí základy nevídaného odporu. Ve snaze zachránit město dřív, než se zhroutí pod tíhou vlastní zkaženosti, se postupně odkrývají šokující skutečnosti. Román Poslední civilizace je pozoruhodně palčivým příběhem o politické zkorumpovanosti, organizovaném zločinu, technologii bez otěží, dopadech klimatické změny, genderové identitě i sjednocující síle lidských pout.

V říjnu jsem navázala několik spoluprací, ale to jsem již psala v minulých recenzích. Dneska bych chtěla představit poslední z nich. Je jí nové nakladatelství Fénix, které jsem objevila na instagramu. Jejich nabídka knih se mi líbila, mnoho titulů bylo žánrově blízko mému vkusu. Zkusila jsem štěstí, a ono to vyšlo! Jen mě mrzí, že jsem se nemohla zúčastnit autogramiády, na které jsem byla jako recenzent zvaná. Doporučila jsem tedy alespoň akci dvěma kamarádkám ze školy, které se jí zúčastnily. Příště už nesmím chybět!

Přišly mi od Fénixu dvě knihy. První z nich Skleněné město, mám teď rozečtenou, a druhá, Poslední civilizace, mi leží na poličce a čeká na recenzi, kterou právě čtete. Líbí se mi formát knihy, a prvek pevných desek. Díky tomu jsem mohla knihu číst po cestě do školy a práce, a nemusela se bát, že ji zničím. Desky jsou pěkně barevné, a vidět knihu v knihkupectví? Hned jdu po ní.

Kniha je rozdělena na kratší kapitoly, což bych normálně uvítala, ale vyprávělo je několik postav najednou. To byl pravděpodobně největší problém celé knihy, to obrovské množství postav. Příběh mě nadchnul už v anotaci, a tak jsem měla jistá očekávání. Ale množství úhlů pohledů, ze kterých to celé bylo vyprávěno, celý děj neskutečně zamotal.

Snažila jsem se v postavách vyznat, ale bylo jich tolik, že jsem to zkrátka nezvládla, to nešlo. Ani nemůžu žádnou pořádně rozepsat, protože ze střídání, které bylo v každé kapitole, mi žádná nepřirostla k srdci. Snažila jsem se v té změti charakterů udržovat povědomí o příběhu, ale to bylo jediné, co jsem zvládla.

Mám moc ráda příběhy, které předvídají budoucnost lidstva. Příběh byl originální, nápad "měst na vodě" jsem ještě nikde nepotkala. To s sebou ale také přináší další úskalí. Vnitřní problémy, korupci, hospodářské problémy... Nad tím vším autor uvažoval, a nezapomněl to v knize zmínit. Jen prostě...

Obrovská škoda, že svůj vymyšlený svět autor pojmul v tak obrovském měřítku, s tolika postavami. Chvílemi jsem se ztrácela, a musela jsem se vracet, abych věděla, co chtěl autor říci, jakým způsobem chtěl svůj příběh táhnout. Za mě si kniha vyslouží sedm bodů z deseti, za obálku, originální námět na příběh a bezchybný děj. Bohužel jen to množství postav knize spíše ubírá, než aby ji nějak zlepšilo.

7/10

Za recenzní výtisk knihy Poslední civilizace děkuji knihám Fénix!