Recenze: Kanibal z Nine Elms (Kate Marshallová #1)

Orig. název: Nine Elms
Autor: Robert Bryndza
Překlad: Kateřina Elisová
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 464

Před patnácti lety byla Kate Marshallová vycházející hvězdou londýnské policie. Dokázala vyřešit sledovaný případ nebezpečného a krutého sériového vraha s přiléhavou přezdívkou Kanibal z Nine Elms, i když přitom sama málem zemřela.
Nyní Kate přednáší na univerzitě a snaží se vést poklidný život, když se minulost začne vracet. E-mail s žádostí o pomoc ji vtáhne nejen do právě probíhajícího vyšetřování vražd mladých dívek. Jejich modus operandi nebezpečně připomíná případ, který před patnácti lety vyřešila.
Nevrací se jen vzpomínky. Vrah napodobitel chce dokončit započatou práci… A tak se i Kate musí vrátit k vyšetřování, aby dokončila tu svoji – chytit dalšího sériového vraha.

Nevím jestli jsem nějak zaspala, ale to, že Robert Bryndza připravuje novou detektivní sérii mě naprosto minulo. Byla jsem tedy překvapená, když jsem se to na konci října dozvěděla. Příjemně, samozřejmě! Ale aspoň jsem nemusela čekat tak dlouho! Vždycky, když od Bryndzy vyjde nová kniha, jsou to pro mě Vánoce. Není kniha od něj, která by mě nebavila, a já si tak lehce zvolila nejoblíbenějšího autora.

Netěšila jsem se ale na knihu sama. S Evou a Denčou jsme se pustily do společného čtení, a v jeho průběhu jsme si psaly naše dojmy. Rozhodně to není moje poslední společné čtení, moc mě to takhle bavilo. Pro Denču to byla Bryndzova premiéra, a já byla zvědavá, jestli se chytne, a bude z ní závislák na jeho knihách, jako jsem já a Eva. A povedlo se!

Kanibal z Nine Elms má krásnou obálku. Pěkně děsivou, nijak odhalující děj. Byla jsem trochu rozladěná, že se tu nebude vyskytovat Erika Fosterová, hlavní postava ze série Dívka v ledu. Tolik jsem si na ní zvykla, a pak je tu tahle nová. Byla jsem zvědavá, jaká Kate Marshallová bude. Co jsem si ale hned na začátku zakázala bylo porovnávání Kate s Erikou.

Kniha začíná krátkým vstupem do roku 1995. V něm je vyřešen případ Kanibala z Nine Elms. Ale pak se přenášíme do roku 2010, hlavní části knihy. Ta obsahuje šedesát šest kapitol. Co se mi u stylu Roberta Bryndzy jsou krátké kapitoly. Přidávají knize na čtivosti, nutí vás číst stále dál... Ale hlavně, autor dokáže každou správně utnout, a tím udržuje napětí. Vše zakončuje pohled na postavy za 14 dní od vyřešení případu.

Jak jsem se zmínila, hlavní postavou je Kate Marshallová, zbrusu nová postava v nové sérii. Chvílemi se mi zastesklo po Erice Fosterové, přísné, drsné a se zajímavým charakterem. Ale zakázala jsem si je porovnávat, protože už od první strany je znát, že každá je jiná. Kate je chytrá, pohotová, má malého syna, a řekněme je víc socializovaná. Srovnávat je by tedy bylo jako srovnávat vodu a oheň. Kate byla sympatickou hlavní hrdinkou, které jsem fandila.

Je to nová série, a to znamená další díly. Jako fanynka Bryndzy jsem za to strašně ráda. Jeho knihy mě neskutečně baví. Nevadí mi ani popisné části, a to je co říct. Co mě fascinuje, je, jak všechno zapadá do těch nejmenších detailů. Dokonce se tu rozjíždí více příběhových linek, ale i ty nakonec do sebe perfektně zapadnou.

Sedmá kniha od Bryndzy, kterou jsem četla, a opět nemám slov. Prostě perfektní detektivka s myslícími postavami. Není tu žádný moment, kdy by to bylo postavené na hlavu. Žádné místo, které by mě nudilo. Jenom akce, napětí, a neskutečný konec. Vše popsané tak realisticky, že máte pocit, jako byste byli v knize.

10/10

Za recenzní výtisk Kanibala z Nine Elms moc děkuji nakladatelství Cosmopolis.