Recenze: Říkala si o to

Orig. název: Asking For It
Autor: Louise O´Neillová
Překlad: Květa Palowská
Vydáno: Bookmedia, 2019
Počet stran: 248

Emma O'Donovanová je krásná, oblíbená, mocná. Spolužačky si od ní nechávají radit, jaký make-up by měly použít. Kluci bojují o její přízeň. Všichni se za ní ohlížejí. Až do jedné osudové noci, která ji změnila z populární dívky na nic. Z párty, na které byla, si nic nepamatuje, a hned ráno na internetu začnou kolovat její kompromitující fotky. Ty jí nikdy nedají zapomenout na událost, která navždy a nenávratně změnila život nejen jí, ale i lidí v jejím nejbližším okolí. Teď je totiž coura. Co když to ale bylo celé naopak a Emma čelila něčemu mnohem horšímu - znásilnění? Je možné, aby její kamarádi, které znala odjakživa, byli něčeho takového schopni? Říkala si o to snad svým oblečením nebo svým chováním? A co víc, zasloužila si to?

Již nějakou dobu mezi mé stálé spolupráce patří i projekt Novinka Měsíce. Není to nakladatelská spolupráce, a proto se mi do ruky dostanou různé knihy, od různých vydavatelů. Je to zajímavá zkušenost, za kterou jsem moc vděčná. Vyhovuje mi systém i knihy, které se v projektu objevují.

Knihou června se stala novinka od Louise O´Neillové, Říkala si o to. V červnu jsem ale měla zkouškové, a když jsem se neučila, nebyla nálada na čtení. Stejně jsem si ale nějaký ten čas našla v červenci, abych se do knihy mohla pustit. Na chvilku mě vypnula, nemá úplně veselý příběh... ale nějaká na pauzička od čtení neuškodí, ta čtecí krize prostě přijít musela.

Obálka knihy je jednoduchá a takřka vůbec neprozrazuje, jaký příběh čtenáři můžou čekat. Strohost ale zmizí po přečtení anotace, a Vám musí být jasné, že to nebude happy end. Už od začátku jsem ke knize přistupovala s respektem... měla jsem tušení, že bude velmi čtivá, ale na druhou stranu opravdu zapůsobí na mou psychiku. Mám ráda psychologické knížky, i přes to, že pak nevím jak se dostat z "nálady", kterou mi obvykle přivodí.

Jak jsem se již zmínila, tipovala jsem, že kniha bude velmi čtivá. A taky že byla. Sedla jsem si, četla,  a zvedla oči od stránky po několika kapitolách. Louise O´Neillová píše tak lidským způsobem, tak čtivě, že máte pocit, jako byste byli opravdu ve středu dění. O to víc na mě kniha zapůsobila, a nebylo proto vůbec těžké se vžít do hlavní postavy.

Hrdinka knihy je Emma O´Donovanová, velmi talentovaná dívka. Talent není všechno co má, je i krásná, milá, není snad nic, co by se jí nedařilo. Kdo by nechtěl takový život? Být jedním z mála vyvolených, kteří mají všechno? Já tedy rozhodně. Ale zase, i dokonalost má svá negativa. A tady jak už napovídá trefný název, opravdu dojde na karmu. Emmě se přes jednu jedinou noc změní život, kdy přijde o všechno, na čem si tak zakládala. Z dokonalé dívky se tak stane troska.

Myslím si, že Říkala si o to není pro slabé povahy, které se rády do knih ponoří na maximum. Opravdu nepatřím ke čtenářům, kteří žijí knížkou, kterou zrovna čtou... Když už, tak opravdu výjimečně. Ale celý příběh Emmy, způsob jak živě autorka líčí detaily... Měla jsem husí kůži. Snažila jsem si představit, jaké to celé muselo být pro náctiletou dívku. A opravdu bych takový osud nikomu nepřála.

Pokud nehledáte veselé čtení, ale knihu, u které budete muset přemýšlet, našli jste tu pravou. Říkala si o to je silný příběh, napsaný neskutečně realisticky a své čtenáře opravdu dokáže vyvést z míry. I když mi kniha přivodila čtecí krizi, která mě odradila od čtení na několik týdnů, stálo to za to.

9/10

Za poskytnutí knihy moc děkuji Novinka Měsíce a Bookmedia!