Recenze: Smrtící tajnosti

Orig. název: Deadly Secrets
Autor: Robert Bryndza
Překlad: Kateřina Elisová
Vydáno: Cosmopolis, 2019
Počet stran: 384

Jednoho mrazivého rána nalezne po probuzení matka svou dceru v kaluži krve a zmrzlou na malé předzahrádce. Kdo mohl provést takovou věc – zavraždit oběť na prahu jejího vlastního domu, ještě k tomu na Štědrý večer? Po posledním, velmi bolestném případu se Erika Fosterová cítí zranitelná, ale nakonec se rozhodne, že se ujme i tohoto vyšetřování. Jakmile začne pracovat, objeví zprávu o útocích ve stejné, dosud poklidné čtvrti Londýna. Všechny spojuje jeden detail – oběti byly napadeny černě oblečenou postavou s nasazenou plynovou maskou…

Jsou knihy, u kterých už na první pohled víte, že budou skvělé. Pro mě je takovou knihou každá od Roberta Bryndzy. Proto když nějaká kniha u nás vyjde, nemůžu se dočkat a je to takový svátek, skoro druhé Vánoce. Smrtící tajnosti je šestou knihou o vyšetřovatelce Erice Fosterové, která vyšla pod nakladatelstvím Cosmopolis, a byla to opět sázka na jistotu. Nečekejte tedy negativní recenzi!

Příběh se odehrává okolo Vánoc, proto obálka vypadá, jako by byla zasněžená. To ale ovšem neznamená, že se autor nechal ukolébat k trochu... jemnějšímu zločinu. Zdá se mi, že každým dílem je zločin děsivější, propracovanější. O tom svědčí i obálka, dokonale odrážející průběh knihy. Ladí i s ostatními pěti díly. Srovnávat je mezi sebou, a vybírat mezi nimi tu nejhezčí je těžké, každá má něco do sebe.

Spousta lidí odrazuje čtení detektivních knih násilí, ale zapomínají na to, jakou práci si musí autor dát, aby vymyslel vše potřebné, ale hlavně, aby detaily do sebe zapadaly. To se u Smrtících tajností povedlo na jedničku s hvězdičkou. Dalším kamenem úrazu bývá fakt, že některé části jsou předvídatelné, a zhruba od poloviny se dá vytušit, kdo že to vlastně zločin spáchal. Naštěstí, tady ne. Opravdu, až do poslední chvíle nemáte tušení, kdo je záporákem.

Na celé sérii a platí to i u šesté části, je znát posun. Příběhy jsou komlikovanější a tajemnější, možná i drsnější. Jistotou ale naopak je skvělý styl vyprávění, který je tak čtivý, že knihu v pohodě zvládnete přečíst za dva dny. Větší písmena tomu dost pomáhají. Co je ale snad nejlepší, jsou krátké kapitoly. A když říkám krátké, tak i třeba jen na dvě stránky. Nejsou tu kapitoly, které by jen přifukovaly rozsah knihy, každá je důležitá a vytěžená na maximum.

Pokud jste narazili na Smrtící tajnosti a chtěli byste se do nich pustit bez přečtení předchozích částí, radím Vám, nedělejte to. Opravdu, dejte si tu práci a začněte u Dívky v ledu. Postavy za sebou mají dlouhou cestu, a některé souvislosti by Vám mohly uniknout a ve výsledku nedávat smysl. Hlavní postava Erika Fosterová se navíc každým dílem více vynořuje ze stínu tajemna, a čtenáři o ní zjišťují víc. Je to sympatická hlavní hrdinka, která to má v hlavě srovnané a nepůsobí namyšleně. Ani její kolegové nepatří mezi ty postavy, které zařadíte do skupiny neschopáků.

Jsou to už dva roky, kdy jsem psala recenzi na Dívku v ledu. Zdá se mi to jako celá věčnost. Ale od té doby mi vždycky pravidelně udělá radost zpráva, že se chystá nová kniha od mého oblíbeného spisovatele. Nedokážu si představit, že by mě nějaká kniha Roberta Bryndzy zklamala, vždy překvapí, a vždycky lituji jen toho, že ji mám přečtenou tak rychle.

Smrtící tajnosti je parádní kniha, není v ní ani místo nudy, jen samá akce, napětí a zvraty. Nevyskytují se tu žádné podobnosti v zločinech z předchozích knih, jak by se mohlo zdát. Smrtící tajnosti i předchozích pět dílů mohu jen doporučit! Čtivá, napínavá detektivní série, která si zaslouží pozornost. Navíc, Robert Bryndza bude i na letošním Světě knihy, a to určitě potěší všechny fanoušky jeho knih!

10/10

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si Smrtící tajnosti můžete zakoupit!