Recenze: Stíny nad zálivem

Orig. název: Last Seen
Autor: Lucy Clarkeová
Překlad: Alena Peisertová
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 368

Před sedmi lety unese dva desetileté chlapce proud příliš daleko od břehu. A na pevninu se vrátí jen jeden…
Sářin syn Jacob sice před sedmi lety přežil, ale na své narozeniny, v den neblahého výročí, zmizí beze stopy. Postupně se začínají vynořovat nová i stará tajemství a komunitu na poloostrově Sandbank plíživě ochromuje napětí a nezodpovězené otázky. Sára je stále více a více zoufalá a přestává věřit všem, které zná a kterým dosud důvěřovala – a dobře dělá…

Nejsem zrovna letní čtenář, přes léto jsem pořád někde, na táboře, na výletě... A na čtení není moc čas. Proto mi četba knihy Stíny nad zálivem zabrala docela dlouho. Četla jsem jí asi měsíc a abych byla schopná na ní napsat recenzi, musela jsem si ji dát ještě jednou, pro jistotu. Stíny nad zálivem jste museli alespoň zahlédnout, protože tato kniha se stala velkým hitem. A já jsem moc ráda, že mi ji Bára z nakladatelství Cosmopolis nabídla k recenzi. Moc děkuji!

Obálka je jednoduchá, ale odhaluje dost. Kus pláže, otisk chodidla, jediný... ale kde je další? A o téhle záhadě je celá kniha. Psycho thriller, jak již je zdůrazněno na obálce je slabé slovo. Když se ztratí dítě, je to tragédie. Ale dvě děti z toho se jedno vrátí, a celý záliv se k této tragické události každoročně vrací, to je neskutečný nápor na psychiku. Obálku rozbíjí červený nápis, a dokonale přehlušuje jednolitost pozadí.

Popsat jak je knížka členěná je trochu oříšek. Ale pokusím se o to. Kniha začíná Prologem, a končí Epilogem. Prolog popisuje události chvíle, kdy se chlapci ztratí a bojují o život. Vlastně boj jednoho chlapce, toho který přežije. Jacoba. Epilog prozradit nemůžu, příliš by napovídal rozuzlení zápletky. Pak následují krátké kapitoly, z pohledu Sáry a Isly. Sára má kapitoly s podnadpisem počítající dny zmizení jejího syna a je doplněn i časový údaj. Isla se naopak občas vrací do minulosti, kdy bylo ještě všechno v pořádku, byly se Sárou nejlepší kamarádky, a jejich synové byli naživu, zdraví.

Lucy Clarkeová vystudovala anglickou literaturu a nějaký čas pracovala jako moderátorka společenských akcí a také vyučovala tvůrčí psaní. V současné chvíli je spisovatelkou na plný úvazek. Miluje cestování a psaní deníků. Její debut The Sea Sisters se objevil v prestižním výběru Book Club Choise 2013 a byl přeložen do deseti jazyků. V češtině vyšly její dvě knihy, Modrá a Poslední nádech.

Jak jsem se již zmínila, za hlavní postavy lze považovat Islu, Sáru a Jacoba. Sára a Isla jsou už od malička nejlepší kamarádky, ale rozdělila je tragédie. Jejich vztah už nikdy nebude jako dřív. Sára se mi jevila jako upjatá, a možná s moc kostlivci ve skříni. Oproti ní Isla mi byla sympatičtější. Volná, milá a fakt, že by byla skvělou matkou. Kdyby. Jacob je vykreslen jako typický teenager. Chodí na večírky, hádá se s rodiči... Ale ve skrytu duše je velmi citlivý, a smrt nejlepšího kamaráda z dětství ho stále pronásleduje.

Když kniha vyšla, měla jsem ji pořád na očích. Hlavně na sociálních sítích, kde se stala obrovským hitem. Možná proto jsem z ní měla obavy. Nechtěla jsem být jediná, které by případně nesedla. Ale po pár stranách jsem si oddechla. A po dočtení? Musela jsem dát za pravdu všem, kdo Stíny nad zálivem chválili.

Pokud jste tuto knihu ještě nezaregistrovali, netuším kde žijete. Je napínavá, neskutečně čtivá a po jejím dočtení Vám bude trvat docela dlouho než se vzpamatujete. I když nemám v oblibě knižní hity o kterých každý básní, odrazuje mě to, Stíny nad zálivem jsem si zamilovala. Takže pokud se necháváte rádi překvapit nečekanými konci knih, věřím, že tohle je to pravé čtení pro Vás!

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Stíny nad zálivem můžete zakoupit.