Recenze: Extáze

Orig.název: Ecstasy
Autor: Marry Sharrattová
Překlad: Ina Leckie
Vydáno: JOTA, 2018
Počet stran: 408

Román Mary Sharrattové nás seznamuje s životním úsekem Almy Mahler-Schindlerové ve věku 19–31 let. Krásná, inteligentní a hudebně nadaná Alma cítí s koncem 19. století nové příležitosti pro ženy, vymaňující se z rolí manželek a budující vlastní kariéru. Sen studovat na prestižní konzervatoři však zmaří Almini rodiče, rozhodnutí dceru zajistit vhodným sňatkem. Má však povoleno soukromé studium hudby u mladého skladatele Zemlinského, do nějž se zamiluje. Rodiče jí vztah rozmluví – Zemlinsky je příliš chudý. Poté se Alma seznámí s téměř o 20 let starším skladatelem, dirigentem a ředitelem Vídeňské opery Gustavem Mahlerem. Osudová vášeň vzplane jako požár a dá vzniknout manželství plnému extatických vrcholů i pádů na samotné dno. Žárlivý manžel nechce, aby Alma rozvíjela své nadání.

Alma Mahlerová byla nadaná dívka, ale kvůli lásce k Gustavu Mahlerovi se své vášně k hudbě vzdala. V knize Extáze jsme svědky jejího nelehkého života a rozhodnutí, které ji změnilo život. V jejím životě se objevilo několik mužů, ale jen významný skladatel si získal její srdce. Alma se stala jeho láskou, fanynkou i múzou. Stáli si bok po boku, dokud je smrt nerozdělila. Nádherný a dojemný příběh plný hudby, lásky a obětování sama sebe, tak to je Extáze.

Když jsou poprvé uviděla obálku této novinky, naprosto jsem si ji zamilovala! Je opravdu překrásná! Myslím si, že když ji zahlédnete v knihkupectví, nemůžete ji minout. Je veselá, barevná a totálně bombastická. Román o Almě Mahlerové odehrává v době secese, obálka proto nese znaky tohoto mezinárodního uměleckého stylu, který byl typický například pro Alfonse Muchu.

Kniha je členěna na několik Suit. přesněji řečeno šest. A dále se dělí na kratší kapitoly, díky kterým se Extáze skvěle čte. Od první až do poslední části jsme přímými účastníky života Almy Mahlerové. Prožíváme s ní první lásky, koncerty, tvorbu hudby, rodinné problémy, a konečně i provázání života s Gustavem Mahlerem. Co mě neskutečně potěšilo na konci knihy je historický dodatek, který autorka přidala, aby odpověděla na naše nevyřčené otázky.

Autorka knihy, Mary Sharrattová se narodila v americké Minnesotě, dvanáct let žila v Německu a v současné době žije se svým belgickým manželem v anglickém hrabství Lancashire. Její dílo získalo řadu ocenění a právě Extáze byla Amazonem vyhlášena nejlepší knihou měsíce, s čímž naprosto souhlasím. Autorka se zaměřuje na historické i smyšlené charaktery silných, odhodlaných a inteligentních žen, které boří zažitá pravidla a dokážou jít za svými sny. Mám neskutečnou radost, protože jsem se dočetla, že nakladatelství Jota plánuje vydat i další její knihy.

Ženy to v minulosti neměly vůbec lehké. Jasným příkladem právě Alma Mahlerová. Před svatbou s Gustavem Mahlerem byl celý život hudba, komponovala skladby, a učila se od nejlepších lektorů. Rodina ale nedovolila mladičkému talentu nástup na konzervatoř. Alma se brzy ale zamilovává do Gustava Mahlera, který po ní žádá velkou oběť. Aby se mohla stát jeho ženou, musí se vzdát své hudby. Alma má neskutečný charakter, který jsem celou knihu velmi obdivovala.

Jako vždy, když čtu knihu o hudbě, poslouchám ji i při četbě. Vážná hudba není můj šálek kávy. Ale musím uznat, že hudební svět těchto manželů má něco do sebe, má své kouzlo. Můj názor to sice nemění, ale páni. Takovou hudbu se snažím vnímat jinak. Ne jako celek, ale slyšet jednotlivce. Až potom ji dokážu řádně ocenit.

Extáze byla parádní. Neskutečně čtivá, nepředvídatelná a dojemná. Alma má neskutečně zvláštní a silný charakter, který se přenáší do celé knihy. Při jejím čtení jsem byla okouzlená světem v minulosti, hudbou s neskutečným zvukem, který mi i při vzpomínce nahání husí kůži. Rozhodně Vám ji doporučuji, já jsem v transu ještě teď.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Jota, kde si knihu Extáze můžete také zakoupit.