Recenze: Dopis

Orig. název: The Letter
Autor:  Kathryn Hughesová
Překlad: Monika Kittová
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 320

Tina Craigová pracuje do úmoru, a ještě k tomu o sobotách prodává v dobročinném obchodě, aby ve svém nešťastném domově trávila co nejméně času. Když prohledává kapsy starého obleku, který někdo charitě věnoval, objeví dopis se zalepenou ofrankovanou obálkou bez razítka. Dopis otevře a přečte si ho – a to změní směr jejího života navždy. Billy Stirling ví, že se nezachoval právě hezky, ale doufá, že může ještě všechno napravit. 4. září 1939 se posadí a napíše dopis, o němž doufá, že změní budoucnost. A to se také stane – ale více způsoby, než by si kdokoliv dokázal představit… Je načase otevřít Dopis.

Okamžitě po přečtení anotace jsem věděla, že se jedná o trefu do černého. Neskutečně mě zaujala vidina záhadného dopisu, který své nálezkyni změní život. To byl hlavní důvod, proč mi padl Dopis do oka, a proč jsem se do něj vůbec pustila. A rovnou musím říci, že to nebyl přešlap.

Obálka se možná může jevit jako trochu nevýrazná, ale naštěstí vše zachraňuje červená barva nadpisu a věty, která mě ze začátku trochu vyděsila. V tragédii jedné ženy se skrývá naděje druhé... Když jsem tuhle větu uviděla, vyděsila jsem se. Čekala jsem milé čtení, a ne nějaké psycho. I přes vyklepanost jsem se ale pustila do čtení.

Kniha začíná Prologem ze současnosti, kde se seznamujeme s párem, který i po mnoho letech je šťastný a zamilovaný. Vnučka se v něm své babičky ptá, jak se seznámili s dědečkem, a tím začíná naše vyprávění. Čtenáři jsou pak přeneseni do první části knihy, která začíná kapitolou z roku 1973. Ale po několika kapitolách přeskočíme zas do jiného roku, do roku 1939. Z této doby pochází i záhadný dopis. Kniha je rozdělena na tři části, ve kterých se střídají tyto dva roky, 1939 a 1973. Knihu uzavírá Epilog, opět ze současnosti.

Střídání dvou časových rovin je pro knihu zásadní, a dělá ji výjimečnou. Občas se stane, že kvůli míchání časů je příběh zamotaný, ale tady ne. Vše bylo jasné a přehledné. Konec, kde se celý příběh objasnil, byl možná malinko předvídatelný, ale to mi vůbec nevadilo. Líbí se mi celý nápad. Tina Craigová najde v roce 1973 dopis z roku 1939, neorazítkovaný, neodeslaný... A do toho jsme svědky událostí z roku 1939, za kterých dopis vznikl.

Autorkou knihy je Kathryn Hughesová. Britská historička, autorka životopisů a novinářka. Má doktorát z viktoriánské Anglie, který využila hned ve své prvotině The Victorian Governess. Je editorkou magazínu Prospect, píše pro The Guardian, The Economist a Times. Žije nedaleko Manchesteru, kde se právě odehrává část děje knihy Dopis. Pokud byste si chtěli přečíst rozhovor s autorkou, tak ho najdete TADY.

Celou knihu jsem neskutečně fandila hlavní postavě Tině, Ze začátku byla sice neskutečně naivní a štvala mě tím, ale nakonec se vše změnilo k lepšímu. Opravdu sympatická a silná postava, která se jen tak nevidí. Pak je tu Billy a Chrissie, milenci, kteří měli zkrátka smůlu. Autorce se podařilo stvořit sympatické postavy. Ale co je hlavní, všechno co se jim stalo špatného, se jim v dobrém vrátilo. Neskutečně obdivuji spletitost osudů postav, která se nakonec rozmotala.

Z Dopisu jsem měla smíšené pocity, opravdu jsem nevěděla co si o celé knize myslet, když jsem se do ní pouštěla. Ale nakonec se z ní vyklubalo příjemné překvapení, dojemné a s neskutečným koncem. Začetla jsem se během prvních pár kapitol, a i díky spoustu přímé řeči jsem byla na konci možná moc rychle. Pokud o této knize pochybujete, pusťte se do ní!

9/10

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Dopis můžete také zakoupit.