pátek 26. října 2018

Recenze: Vetřelkyně a já

Autor: Klára Nováčková
Vydáno: Garamond, 2018
Počet stran: 248

Milé ženy, tento příběh je o tom, jak moc jsem ráda, že jsem jednou z vás, a jak moc to nesnáším. Četla jsem tolik špatných příběhů, až si říkám, že psaní zvládne takřka kdokoli. Stačí pár uslintaných dialogů, výjimečná hrdinka neuvědomující si svou jedinečnost a sličný hrdina, který jako by ani o svém pekáči buchet na břiše nevěděl. Přihodíte tam pár cizích slov, detailních popisů zadku či duševní rozervanosti hrdinky a příběh je na světě. Potom jsou ale knihy, které vám budou donekonečna připomínat, jaká jste nula. Jsou stylisticky dokonalé a oduševnělé, zkrátka Vica Kerekes v literární verzi. A vy koukáte na ten zadek, zářivý úsměv a je vám jasné, že se svým špekem žádnou hitparádu neuděláte. A ten špek, alespoň si to myslím, je tenhle příběh. Musí existovat, abych se jej naučila tolerovat, nebo alespoň míň nenávidět. Abych jej dokázala brát jako přirozenost a součást ženství, o kterou ale málokterá z nás stojí. Takže sorry, ženy.

Občas přijdou momenty, kdy opravdu nelituji svých rozhodnutí, a v duchu se plácám po zádech. Jedním z nich je třeba založení knižního instagramu, který jsem zpočátku vnímala jako nutný doplněk blogu, bez kterého to asi dál nepůjde. Ale postupem času se objevily světlé momenty, které mě donutily se na to celé dívat z jiného pohledu. Jedním tím světlým momentem byla i kniha Vetřelkyně a já. Asi se někde srazily planety či co, ale přes instagram se ke mě tahle knížka s žádostí o recenzi dostala! Měla jsem neskutečnou radost! Takže moc děkuji @klarin.janin za knihu!

Ještě než mi kniha přišla, a já tušila o její existenci, zahlédla jsem ji u Dobrovského, a to díky nepřehlédnutelné žluté obálce. Pro ty já mám slabost! Když se zadíváte na motiv obálky pozorněji, dojde Vám, že to bude hlavně čtení pro ženy. Ale tím nechci říct, že by se pánové nemuseli něco přiučit. A je vlastně pravda, že když jsem projížděla profil knihy, našla jsem mezi čtenářkami i čtenáře!

Vetřelkyně a jásedmnáct kapitol, plus jakýsi epilog s názvem Poslední. Do toho je tu obrovské množství ilustrací, které se mi strašně líbily. Ale zpátky k členění. Kapitoly jsou krátké, a díky tomu těch 245 stran přečtete jako nic. Alespoň u mě to tak fungovalo. Momentálně doma ležím s chřipkou a potřebovala jsem zvednout náladu. Začala jsem číst večer, to padlo prvních sto stran. A druhý den dopoledne, zbytek. A odpoledne vznikla tahle recenze, protože se z knihy musím vypsat, tak moc živé dojmy z ní mám. Autorka má svérázný humor, a dokáže svůj příběh podat čtenáři tak, že se s ní v mnoha ohledech ztotožní.

Klára Nováčková se narodila v Hranicích na Moravě. Vyhrála pěveckou soutěž na základní škole s písní Nes mě, loďko, ke břehu (zde její pěvecká dráha skončila), vystudovala módní návrhářství a vytvořila kostýmy pro dvě divadelní inscenace. Rok žila a studovala v Itálii. V současnosti dokončuje pedagogickou fakultu a přemýšlí, který ze svých talentů bude profesně rozvíjet. Kniha Vetřelkyně a já je její první knihou, a mně její styl psaní neskutečně sedl. I když se kniha točí okolo intimností, vše popisuje bez vulgarity a tak vtipně, že jsem se smála občas i dost nahlas.

Autorka v knize popisuje různé životní situace, kterými si většina čtenářek možná prošla, a tím pádem budete ke knize pociťovat obrovské sympatie. Já jsem se dost našla, a jsem ráda, že nejsem sama. Jako by mi byla kniha šitá na míru. Chvílemi mi bylo trapně, jindy jsem se smála a střídaly se u mě emoce jak na běžícím pásu.

Co mě ale dostalo po dočtení, bylo objevení knížek, které se v knize vyskytly, nebo se o nich autorka nezmínila, ale i tak jsou boží, a čtenář by si je měl přečíst. Když jsem seznam přejela očima, zjistila jsem, že je to skoro všechno, co si mám někdy v plánu přečíst! Asi až na dvě, možná tři výjimky, ale o těch jsem ani nevěděla že existují...

Co říci závěrem... hlavně větu: TO SI MUSÍTE PŘEČÍST! Nepřeháním, opravdu. Vetřelkyně a já je tak miloučká a zároveň geniální kniha, nacpaná absurditou a humorem, že to snad není ani možné. Jsem moc ráda, že jí mám v knihovně, a už teď vím, že se k ní vrátím. Sice to je první kniha Kláry Nováčkové, ale já doufám, že brzy přibude další... prosím...

10/10