pondělí 15. října 2018

Recenze: Písečníci a bludný asteroid

Autor: Václav Dvořák
Ilustrace: Jakub Cenkl
Vydáno: Václav Dvořák, 2018
Počet stran: 365

Když vyrůstáte v sirotčinci na zaostalé planetě Písečnice, nemáte zrovna super vyhlídky. A je úplně jedno, že se v dolech vykopaných mimozemskou rasou vyznáte jako nikdo jiný. Můžete akorát snít, že jednou pojedete do Hlavního Města. Ledaže...
Ledaže by se k vaší planetě blížila mezihvězdná loď a vy jste dostali pozvánku na palubu. Potom si musíte vybrat: navždy odletět a studovat na vesmírné akademii pro tajemné pátrače, nebo zůstat a pokusit se odhalit tajemství své minulosti.

Kniha Písečníci a bludný asteroid je zvláštní v mnoha ohledech. Jednou z těch zvláštností je i to, že se ke mně kniha dostala vlastně dvakrát. Jak je to možné? Kniha mi přišla nejdříve v elektronické podobě, a začátkem minulého týdne jako tištěná kniha. Na knize a její následné recenzi jsem byla domluvená přímo s autorem, a byla jsem neskutečně nadšená a vděčná, že na můj blog zabloudil a nabídl mi knihu k recenzi! Moc děkuji!

Jako e-knihu jsem nemohla Písečníky moc posoudit po stránce vzhledu, ale když mi dorazila kniha jako taková, moc se mi líbila. Byly k ní přibaleny i ilustrace, které teď používám jako záložky, protože jsou opravdu kouzelné. A samozřejmě placka s motivem pátračů... už si našla své místo na batohu. Ale zpátky ke knize. Na obálce můžeme vidět chlapce a dívenku, a po přečtení několika kapitol si můžeme odvodit, že se jedná o Tomáše, hlavní postavu, a pak o Lucinku, dívku která v Tomášově životě zaujímá zvláštní místo. Jméno autora a název knihy je ve zlaté barvě, a k vesmírnému prostředí se parádně hodí.

Jak už jsem se zmínila, kniha ke mně doputovala nejdříve jako e-kniha a pak jako tištěná verze. Jsem v tomhle ohledu asi moc poctivá, ale přečetla jsem obě dvě. Do e-knihy jsem se nemohla začíst, a stále jsem ztrácela nit. Bála jsem se, že budu muset Písečníky odsoudit... Ale když mi minulé pondělí dorazila hmotná kniha, řekla jsem si, že jí ještě dám šanci. A ještě že jsem to udělala! Tahle verze se mi četla jedna radost, písmena mají ideální velikost a ještě ke všemu celý příběh provází kouzelné ilustrace! 23 kapitol uteklo ani nevím jak. Na druhý pokus, ale jsem nadšená!

Kdybyste hledali, pod jakým nakladatelství je kniha vydaná, tak to nenajdete. Václav Dvořák, autor knihy, se rozhodl knihu vydat cestou nezávislého autora, a to i přesto, že o knihu mělo zájem nakladatelství. Václav Dvořák vystudoval Fakultu strojní na Technické univerzitě v Liberci, kde v současné době působí jako docent. Kniha vznikla i díky portálu Startovač, kde projekt získal za krátký čas dvojnásobek požadované částky.

Hlavním hrdinou knihy je Tomáš, na první pohled normální chlapec, ničím zvláštní. Ale nic není tak jak se zdá. Tomáš má zvláštní schopnosti, díky kterým se dostane na akademii, o které vždy snil. Konečně zde uplatní svůj talent, a my můžeme sledovat jeho dobrodružství z první řady. Potom je tu Lucka, holčička ze sirotčince, ze kterého je i Tomáš. Tomáš má být Lucčiným průvodcem, a od té chvíle se jejich cesty spojí. Musím zmínit i Alici, Janu a Olleho, Tomášovy kamarády z akademie, které si prostě musíte zamilovat. Společně prožívají různá dobrodružství. Co by to bylo ale za knihu, kdyby chyběl záporný prvek? Ty jsou tu vlastně hned dva. Prvním je parta kluků z vyspělé planety, kteří o sobě mají vysoké mínění. A druhý je velitel bezpečnosti, Fraxinus. Nevím proč, ale neskutečně mi připomínal Severuse Snapea z Harryho Pottera.

Líbí se mi celý nápad, od dětského hrdiny, přes vesmírné prostředí, až po celý příběh. Nemůžu si odpustil malinkou podobnost s Harrym Potterem. Hlavní hrdina bez rodičů, gravibal alá famfrpál, Fraximus jako trochu novodobý Severus Snape, sbírání bodů... Ale nevadilo mi to. Právě naopak, o to víc mě Písečníci bavili. Kniha je doporučena pro čtenáře od devíti let, ale myslím si, že bude bavit jak malé čtenáře, tak i jejich rodiče.

Na druhý pokus se mi Písečníci a bludný asteroid moc líbily. Jak podoba knihy, ilustrace tak i děj. Začetla jsem se po několika málo kapitolách, a cílovou rovinku v podobě 120 stran jsem zvládla jedním dechem. Mohl za to jak sympatický Tomáš, napínavost děje, tak i promyšlené vesmírné dobrodružství, ze kterého se vyklubala pořádná jízda. Zkrátka a jednoduše, milé překvapení!

9/10