Recenze: Na okraji

Orig. název: Annabelle
Autor: Lina Bengtsdotterová
Překlad: Lucie Podhorná
Vydáno: Cosmopolis, 2018
Počet stran: 320

Zmizení sedmnáctileté Annabelle vyvolá v malém městečku pozdvižení. Co se té mladé, krásné a neobyčejné dívce, jak ji všichni popisují, mohlo stát? Na místo jsou povoláni vyšetřovatelé ze Stockholmu Charlie Lagerová a její kolega Anders, aby pomohli zmizení objasnit. Místní je hned od začátku zahrnou otázkami: Ublížil Annabelle někdo? A pokud ano, je to někdo z nás? Jsou naše děti v nebezpečí? Najdete ho? Vyšetřování opravdu postupně ukazuje na několik místních, ale byl skutečně někdo z nich schopen Annabelle ublížit? Charlie se tak vrací do míst svého dětství, do míst, kde každý má co skrývat. To největší tajemství se ovšem ukrývá v blízkém jezeře.

Letošní podzim je opravdu štědrý na knižní novinky. Přesně před měsícem vyšla kniha Na okraji, o které bude dnešní recenze. Ke knize jsem se dostala díky Báře z nakladatelství Cosmopolis, která mi knihu nabídla k recenzi. Zaujala mě anotace, a taky to, že se jedná o severský thriller... pro ty já mám slabost! Kniha byla za pár dní doma, a já se mohla pustit do čtení! A jak se mi tedy kniha líbila?

Na okraji je český název, ale v originále se jmenuje Annabelle, podle dívky, která zmizela. Název je takový.. nic neříkající, stejně jako obálka. Můžeme na ní vidět vodní hladinu a za ní krajinu s rozsáhlými lesy. Vše je laděno do modré barvy, kromě íčka z názvu, vyvedené v červené barvě. Tenhle prvek krásně ruší jednotvárnost modré obálky. Srovnání obálek originálu a naší verze je těžké, každá má své kouzlo... Posuďte sami! Severská krajina, nebo pohled na hlavní postavu?

Na okraji má zvláštní členění, nejsem si jistá jestli jsem se s něčím takovým setkala. Kniha se pohybuje v několika česových rovinách. Přítomnost označují očíslované kapitoly, kterých tu najdeme padesát pět. V nich máme možnost být u toho, jak Charlie Lagerová vyšetřuje zmizení sedmnáctileté Annabelle. Potom jsou tu kapitolky s názvy Toho dne/Toho večera/Té noci, které popisují, co Annabelle dělala v den, kdy zmizela. A nakonec Tehdy a tam. Tyhle části jsou neskutečně matoucí. Já jsem absolutně nechápala, co mají s příběhem Annabelle společného... Ale konec vše vysvětlil.

Lina Bengtsdotterová, autorka Na okraji, vyrůstala ve Švédsku. Vyučuje švédštinu a psychologii. Píše povídky, které vyšly v různých časopisech a novinách po celé Skandinávii. Nežila ale jen ve Švédsku, ale i ve Velké Británii, a v Itálii. Nyní žije ve Stockholmu se svými třemi dětmi. Na okraji je první díl s inspektorkou Charlie Lagerovou, a druhý díl by měl ve Švédsku vyjít na podzim letošního roku... Tak se snad taky dočkáme!

Nemůžu si pomoci, ale Charlie Lagerová mi připomíná Eriku Fosterovou, ze série Dívka v ledu od Roberta Bryndzy. Jejich charaktery jsou velmi podobné. Obě mají kostlivce ve skříni, chtějí dosáhnout svého a případ je pro ně vším. Charlie ale odhalila víc, a to svou minulost. Ve městečku, kde se zločin stal, totiž vyrostla... a vše se jeví jako stíny minulosti. Potkává známé lidi a vzpomínky ji vyskakují před očima. Proto se jí případ Annabelle tak dostal pod kůži. Kdo by chtěl mladé, krásné dívce ublížit?

Ve chvíli, kdy jsem otevřela Na okraji, mi bylo jasné, že se mi do rukou dostala parádní kniha. A že se mi bude číst jedna radost. Proč? Na okraji je totiž plná přímé řeči, a krátkých kapitol. A to už vůbec nemluvím o ději, který na sebe logicky navazuje, čtenáře ponechává v napětí a nevědomosti až do poslední chvíle... Zkrátka obsahuje vše, co by měl thriller mít.

Severské krimi jsou mojí velkou slabostí. Proto, když mi byla nabídnuta kniha Na okraji k recenzi, neodolala jsem a dala jí šanci. A ještě že jsem to udělala! Děj utíkal rychle, hlavní postava mi přirostla k srdci a příběh měl hlavu a patu. Jestli milujete detektivky, tohle by měla být jasná volba. Rozhodně doporučuji, já čtení rozhodně nelituju!

10/10

Moc děkuji nakladatelství Cosmopolis za poskytnutí knihy k recenzi, kde si knihu Na okraji můžete také zakoupit.