Recenze: Život zn. Hygge

Orig. název: The Hygge Holiday
Autor: Rosie Blakeová
Překlad: Vanda Senko Ohnisková
Vydáno: Jota, 2018
Počet stran: 360

Venkovské městečko Yulethorpe zažívá pošmourný, nevlídný podzim a stejně tak zasmušilí jsou i jeho obyvatelé. Hlavní ulice je pustá, většina krámků a obchůdků už zavřela, jediný hostinec bojuje o přežití. A vypadá to, že brzy skončí i hračkářství, protože jeho majitelka už nemá energii bojovat s nezájmem zákazníků a pesimismem sousedů. Prostě to jde od desíti k pěti. Jenomže jednoho dne se v městečku objeví mladá Dánka jménem Klára.

Na začátku června jsem měla náladu si přečíst knihu, která mě obejme, chytne a nepustí. Zašla jsem na facebook, a jako zázrakem jsem objevila recenzní konkurz na knihu Život zn. Hygge. Jedná se o první Hygge román, a já neodolala. Určitě jste zahlédli knihy Hygge a Lykke, s překrásnými obálkami... mám je v plánu díky knize, kterou Vám chci dnes představit. Nikdy bych se k ní ale nedostala bez nakladatelství Jota, kterému moc děkuji za zaslání recenzního výtisku!

Sem tam zajdu do knihkupectví, a prohlížím knihy. Právě tak jsem objevila Hygge a Lykke, které mají bílé obálky s barevnými ozdobami. Ani u prvního románu Hygge to není jinak, ale jeho obálka se mi líbí snad ještě víc. Světlá růžová je doplněna zlatými lístky a roztomilými obrázky, které vystihují téma knihy.

V knize najdete 33 kapitol, které jsou dlouhé tak akorát... zkrátka čtete a čtete, a najednou jste v polovině knihy. Rosie Blakeová si pro své čtenáře připravila nádherný příběh, plný lásky a kouzla. Jak je napsáno na zadní straně obálky, je kniha ideální k horké čokoládě a dece. Je schopná Vám přinést pocit štěstí a pohody... a já se přiznám, že to jsem to dočtení knihy opravdu cítila. Klid, spokojenost a hygge, ať je to co je to.

A kdo je autorem tohoto malého zázraku? Je jím Rosie Blakeová, mladá a talentovaná žurnalistka, a co mě překvapilo i vloggerka. Pravidelně přispívá do mnoha časopisů, jako třeba Cosmopolitan, The Sunday People, nebo Best Magazine. Vystupuje na ITV, Sky a Channel. Píše romány pro ženy, a Život zn. Hygge je její třetí úspěšná kniha.

Hlavní postavou je sympatická Klára, která pochází z Dánska. V Yulethorpe chce zůstat jen pár dní, ale nakonec se z jejího plánu stane trochu dlouhodobější pobyt. Objeví se totiž situace, která Kláru zastaví. A to je odjezd Luisy, která ve vesničce vede hračkářství. Klára se nabídne, že se po dobu co bude Luisa v zahraničí o krachující obchod postará. Potom jde vše jako po másle. Klára naučí zbývající obyvatele žít podle hygge, a tím se jí podaří chod věcí otočit vzhůru nohama. A láska? Ta je přeci samozřejmostí!

Na knihu Život zn. Hygge jsem se neskutečně těšila. Než mi přišla domů, zabloudila jsem párkrát do knihkupectví, kde ji už měli, a já si ji aspoň prohlédla. Ale když mi přišla domů, a já se po nějaké době pustila do čtení, zamilovala jsem se. Rosie Blakeová píše neskutečně čtivě, a příběh je tak milý! Udělala jsem si kafe, zalezla pod deku a četla... Od knihy se nešlo ani na chvíli odtrhnout, a po jejím dočtení jsem pochopila co to hygge je. Ale to Vám nemůžu prozradit ;-)

Hledáte knihu, do které se zamilujete? Myslím, že Život zn. Hygge by stál za zkoušku. Má nejenom krásnou obálku, ale obsahuje příběh, který Vás zahřeje u srdce. Pro mě se tato kniha stala jakýmsi záchranným bodem, který mě chrání před špatnou náladou. Už teď vím, že se ke knize budu často vracet. A abych si tenhle nový životní styl doplnila, chci si přečíst i Hygge a Lykke. Škoda, že nemůžu dát víc než deset bodů... tahle kniha by si to zasloužila!

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Jota, kde si knihu Život zn. Hygge můžete zakoupit.