čtvrtek 9. srpna 2018

Recenze: Dívka, která chtěla zachránit knížky

Orig název: Jenta som ville redde bokene
Autor: Klaus Hagerub & Lisa Aisato
Překlad: Šárka Stejskalová
Počet stran: 64

Anna má skoro deset let a ze všeho nejvíc ráda čte. Miluje čtení tolik, že jedním z jejích nejlepších přátel je knihovnice paní Monsenová, i když jí je už skoro padesát let! Jednoho dne paní Monsenová řekne Anně, co se stane s knihami, které si nechce nikdo půjčit. Zmizí. Jsou zničeny. Ale co se přihodí všem, kteří v těchto knihách žijí? Zmizí také? To přeci nejde! Anna musí knížky zachránit! Ale jak?

Už jen název musí každému knihomolovi znít jako rajská hudba. Knížky se přeci musí chránit! Co by jsme bez nich byli? Jen divnolidi či parta pitomých potácivých paviánů... Tak tohle mi proběhlo hlavou, když jsem zahlédla Dívku, která chtěla zachránit knížky. Tohle, a nic víc, nic míň. Narazila jsem na ni v recenzních konkurzech od nakladatelství Omega, a i když jsem už na pohádky stará, ale i moc mladá na vlastní posluchače, nemohla jsem odolat.

Už když poprvé kouknete na Dívku, která chtěla zachránit knížky (ano, budu ten název opakovat... hrozně se mi líbí) tak je Vám jasné, že se jedná o pohádkovou knížku, ve které bude mít hlavní slova malá holčička, se stejnou diagnozou, jakou máte pravděpodobně i Vy. Je to knihomolka. Knížka je uzoučká, takže jí jako dospělí zvládnete za chvíli. Ale ani s dětmi to nebude na dlouho.

Co ale na první pohled nemůžete vidět je obsah knihy. Už jen anotace slibuje neobyčejný příběh. Ale když jsem knihu poprvé vzala do ruky a otevřela ji, zamilovala jsem se. Není v ní totiž stránky, která by neobsahovala nějakou ilustraci. A ty jsou tak kouzelné, že jsem se u každé aspoň na pár vteřinek musela zastavit, a jen zírat. Jsou opravdu překrásné!

Co mi je na knize sympatické, a je to takový ego up, že hlavní postava se jmenuje Anna, stejně jako já. Moc postav tohohle jména nenajdete a když už, tak jako nějaké odvozeniny. Kde ta kniha byla, když jsem jí potřebovala do Čtenářské výzvy? Každopádně, Anna je kouzelná. Jako malá knihomolka se rozhodně zachránit knihy, které jsou určeny ke zničení. Ta cesta není vůbec jednoduchá, a způsob který si k tomu zvolila je poněkud... nešťastný. Proto přijde s jiným, a přitáhne ke čtení další obyvatele městečka, ve kterém žije.

Ke svému zděšení jsem zjistila, že mou slabinou je se neskutečně rychle dojmout, a to i dětskou knížkou. Tak tomu bylo i u Dívky, která chtěla zachránit knížky. Nevím jak je to možné, ale já na jejím konci brečela jako želva. Tuhle bouři emocí dávám za vinu příběhu, nádherným ilustracím a knihomolství, které ze stran této knihy přímo sálá.

Myslím si, že pokud doma máte potomka či sourozence který ještě nečte, a Vy jste zapálený knihomol a nevíte jak ho k tomu čtení přivést, tohle není špatná volba. Sama si teď tuhle nádheru beru na dětský tábor, kde mám pár malých princezen, které bez pohádky neusnou. Snad to bude správná volba!

Kniha je nádherná, a to jak obsahem, tak i vzhledem. I když se jedná o dětskou pohádkovou knížku, nelituji že jsem si o ní prostřednictvím konkurzu požádala. Věřím, že se jednou bude hodit, ať už na dětském táboře nebo jinde. Doma se zkrátka neztratí!

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega, kde si knihu Dívka, která chtěla zachránit knížky můžete také pořídit.