čtvrtek 9. srpna 2018

Recenze: The Crown

Orig. název: The Crown
Autor: Robert Lacey
Překlad: Dagmar Stárková
Počet stran: 384

Elizabeth Mountbatten nečekala, že její otec zemře tak náhle a tak mladý. Navíc za sebou zanechal prázdný trůn a vládu nad Britským impériem. Veškerá zodpovědnost nyní přechází na mladou Elizabeth, která má už tak co dělat se svými dvěma dětmi. Sledujte i vy životní cestu ženy, která se musela naučit, jak se stát královnou. Zatímco se Británie vypořádává s dopady války, nová panovnice musí čelit vlastním problémům. Elizabethina matka zpochybňuje její manželství, strýc se vysmívá jejím schopnostem, manžel se nechce smířit se skutečností, že bude muset obětovat kariéru i rodinné jméno...

Recenzní konkurzy od nakladatelství Omega jsou prostě parádní, o tom žádná. Jak si zajistit jako pisatel blogu spolupráci? Blogů je tolik a spolupráce až zoufale málo. Proto jsem za tuto možnost neskutečně vděčná. Právě v konkurzech jsem narazila na knihu, o které bude dnes řeč. Kdo se vyzná ve spletitosti královské rodiny? Já tedy ne.. a tato kniha je dokonalým průvodcem. Moc děkuji nakladatelství Omega za zaslání recenzního výtisku!

Jak již může obálka prozradit, nejedná se čistě o královskou rodinu. Před tváří Alžběty II. je jiná dívka. Kniha je totiž ilustrovaným průvodcem seriálem The Crown. Pokud jste o něm do této chvíle netušili, nedělejte si s tím hlavu, já totiž taky ne. Zjistila jsem to až při objevení této knihy. A když jsem mrkla na obsazení, málem jsem si rvala vlasy, že se mi seriál vyhnul.

Kniha je průvodcem první řady seriálu The Crown. Jedna epizoda je jednou kapitolou v knize, celkově jich je deset. Celou knihu nelze přečíst na posezení. Je to opravdu encyklopedie, a to znamená malé písmo... ale na druhou stranu, zase tu nalezneme zajímavé fotografie. Dva typy. Buďto fotky ze seriálu, a nebo originální snímky nejsledovanější rodiny světa.

Ke knize lze pravděpodobně přistupovat z mnoha stran. Samozřejmě se dá přečíst bez seriálu, ale to by pro Vás trochu ztrácela smysl. Potom je tu také kategorie čtenářů, kteří jsou zároveň i zapálenými fanoušky seriálu. A pak tu je skupinka jako třeba já... Razila jsem taktiku, podívat se na epizodu, a poté si přečíst příslušnou kapitolu. Možná mi to trvalo o trochu déle, ale zase musím podotknout, že nebylo v textu nic, co by mě zmátlo, a když se odkazovalo přímo na seriál, věděla jsem o čem je řeč.

Autorem knihy je Robert Lacey, který se podílel na seriálu The Crown jako historický poradce. Není tedy divu, že v knize dokázal tak skvěle skloubit děj seriálu a skutečnost. Celý život se tento spisovatel věnoval Alžbětě II., o které píše již více než 40 let. Pracoval i na oscarovém snímku Královna.

Seriál The Crown u nás není bohužel příliš známý. Natáčel se ve Velké Británii mezi roky 2016-2017. Na světě jsou dvě série, a každá má po deseti epizodách. Pokud byste chtěli mrknout na jeden díl, počítejte s hodinkou času... a s titulky. Český dabing asi jen tak neseženete, ale pokud jste nadšenci pro originální znění jako já, vadit Vám to nebude. A obsazení, o kterém jsem již mluvila? Těšit se můžete například na jména jako třeba: Claire Foy, Matt Smith, Olivia Colman... a další.

The Crown je povedenou knihou, odhalující tajemství a skutečnosti, o kterých neměla spousta lidí tušení. Strhující příběh nejsledovanější královny na světě je navíc doplněn o dokonalé fotografie, díky kterým budete příběhu a postavám blíže. A jestli neznáte seriál... vůbec to nevadí, právě to je skvělý krok k tomu ho poznat. The Crown se mi moc líbila, a těším se, až se pustím do další řady seriálu.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku chci moc poděkovat nakladatelství Omega, kde si knihu The Crown můžete také zakoupit.