Recenze: Severská mytologie

Orig. název: Norse Mythology
Autor: Neil Gaiman
Překlad: Viola Somogyi
Vydáno: Argo, 2017
Počet stran: 256

Jak získal Thor své kladivo? Kolik světů spojuje vždyzelený jasan Yggdrasil? Kdo postavil zeď kolem Ásgardu a co bude následovat po konci světa zvaném Ragnarok? Severská mytologie převyprávěná Neilem Gaimanem nejenže odpovídá na všechny tyto otázky, ale navíc je váže do souvislého, obšírného vyprávění, v němž ožívají bohové i obři, medovina teče proudem, vlci mluví a jabloně rodí jablka nesmrtelnosti. Naprosto nepostradatelná kniha pro všechny milovníky severských mýtů, seriálu Američtí bohové i tvorby Neila Gaimana obecně.

Minulý rok, myslím že hned v den vydání, jsem zaregistrovala knihu Severská mytologie od Neila Gaimana. Potom jsem na ní skoro všude pořád narážela, ale o přečtení nijak zvlášť nepřemýšlela. Ale po návštěvě kina a shlédnutí třetího dílu Thora od Marvelu, jsem o ní začala dost silně uvažovat... V prosinci jsem zadoufala, že by se kniha mohla objevit pod stromečkem, ale bohužel se tak nestalo. Rozhodla jsem se pro ni tedy teď, při výběru knihy k recenzi pro Megaknihy. Moc za ni děkuji!

Začnu obálkou. Tu jsem si zamilovala už na první pohled. V knihkupectví prostě bila do očí. Do teď je mi záhadou, jak jsem mohla odejít z obchodu, a nechat jí tam. Ale zpátky ke knize. Čím mě tolik ohromila? Bezchybná černá se stříbrnými detaily, byla rozhodně skvělým tahem, když se vezme v potaz téma. Do očí Vás praští, ne doslova naštěstí (to byste měli asi celkem problém), Thórovo bájné kladivo Mjollni. To je podle mě to, co přitáhne nejvíce čtenářů, ať už je zajímá sever a jeho kultura, a nebo fandí svalnatému Thorovi na plátně. Já osobně jsem velkou fanynkou Marvelu, ale před Thorem upřednostňuji Lokiho, takže jsem přirozeně zadoufala, že ho v knize objevím. A taky že jo!

Kniha Severská mytologie pro mě znamená i první setkání s tolik oblíbeným Neilem Gaimanem, spisovatelem, na kterého jsem slyšela jen samou chválu. Teď už té chvále rozumím, a velmi ráda se přidávám k jeho fanouškům. Už jen po přívětivém úvodu, kterým celá kniha začíná, jsem si styl amerického spisovatele oblíbila. Píše jednoduše, vtipně a poutavě. Gaiman svým čtenářům sice převypráví všeobecně známá fakta a příběhy, ale s takovou dávkou osobitosti, díky níž je usínání u této knihy naprosto nemožné.

Jak jsem již zmínila, kniha začíná úvodem, kde autor vysvětluje, jak se k sepsání knihy a celkově mytologii dostal. Neformální způsob s jakým ke knize přistupuje, mě okamžitě zaujal. V tu chvíli jsem si byla jistá, že se mi Severská mytologie bude líbit. Následuje několik příběhů, některé delší, ale převažují ty kratší. Delší vyprávění je rozděleno římskými číslovkami na menší úseky, a díky tomu Vám bude čtení ubíhat jedna radost. Co nejvíce oceňuji, je několika stránkový slovníček terminologie severské mytologie na konci. Když se v knize ztratíte, je to skvělý pomocník.

Pokud jste zvyklí na blonďatého Thora, zklamu Vás, v knižní podobě má rudý plnovous. Ale i tady je to zdatný bojovník, statečný a tvrdohlavý. Za to Loki, popisován jako velmi pohledný, je naprosto stejný. Lstivý a vychytralý, s dobrým smyslem pro humor. Jsou tu i další známé postavy, jako Ódin, Freya a další. Najdete tu bezpočet hlášek, vysvětlení i známé vtipy.

Díky této knize jsem si urovnala některé pojmy, které jsem zachytila ve filmech od Marvelu, a slovníček na konci knihy mi pomohl udělat si pořádek ve jménech bohů. Jsem neskutečně nadšená, že mám tuhle, pro mě od teď oblíbenou knihu, u sebe v knihovničce. Je to opravdový poklad.

Knihu bych doporučila každému, koho baví filmy z dílny Marvelu, protože si srovnáte pojmy a poskládáte souvislosti do kupy. Severská mytologie se čte lehce, a nelze takřka odložit. Měla jsem velká očekávání, a mám radost, že se všechna naplnila. Pro mě je to jedna z nejlepších knih loňského roku.

10/10

Za knihu chci moc poděkovat Megaknihám, kde si knihu Severská mytologie můžete také koupit.