středa 20. června 2018

Recenze: Dívka s kapucí

Autor: Zuzana Listopadová
Vydáno: Nová Forma, 2017
Počet stran: 138

Katie si zažila od partičky lidí v minulé škole šikanu a pokus o znásilnění od svého učitele. Dlouho byla doma, aby se dala dohromady a přestala se bát všeho okolo, ale její zdravotní stav se nelepšil. Nosí kapuce a bojí se lidí. Její rodiče si řekli, že potřebuje vzdělání, a že to trvá moc dlouho, takže nezodpovědně přerušili léčbu a s těžkým srdcem i přes její psychický stav poslali do školy s tím, že na ni budou učitelé dohlížet a budou ji držet dál od ostatních.
Ale povede se to?
A uzdraví se Katie?

Ke konci minulého roku jsem dostala přes instagram milou zprávu, od začínají spisovatelky, Zuzky Listopadové. Nabídla mi svoji knihu k recenzi, a já souhlasila, byla jsem zvědavá. Jsem hrozně ráda když se mi autoři knih ozvou sami od sebe, a nabídnou mi své knihy. Dělá mi to obrovskou radost. Stejně tomu bylo i tady, i když si kniha musela na recenzi docela počkat. Hrozně mě to mrzí, ale uplynulý půlrok byl neskutečně plný, a já musela dát přednost škole před knížkami.

Kniha Dívka s kapucí má obálku, jakou byste pravděpodobně čekali. Knihu dokonale vystihuje. Můj sen  vždycky byl, a pravděpodobně ještě dlouho bude, napsat vlastní knihu, kterou by si někdo přečetl. To byl důvod, proč jsem po knize sáhla. Nikoli obálka, jak je to u mě ve většině případů. Ale to, že si Zuzka splnila sen.

Kniha je rozdělena na dvacet pět kapitol, které se rozkládají na sto třiceti osmi stránkách. Každá kapitola je z pohledu některé z postav. To máte označené u kapitoly. Ve většině je to Katie, ale celou knihu obzvláštňují svým vyprávěním i jiné postavy.  Počet stran naznačuje, že se nejedná o žádnou bichli. Ještě ke všemu kniha má velká písmena, takže kdyby se převedla na písmo, které čtu třeba já, tak by měla stránek o poznání méně. Díky tomu knihu přečtete během několika málo hodin. Četla jsem jí dvakrát.,. Poprvé, když mi přišla a potom podruhé, zhruba na začátku června, abych si příběh oživila k recenzi.

Hlavní postavou knihy je Katie, která nemá rozhodně lehký život a její minulost je dost drsná. V bývalé škole ji spolužáci šikanovali a potom se jí dokonce pokusil znásilnit učitel. Už jen z toho je jasné, že Katie musí pryč, a její psychika je dost zničená. Stěhuje se tedy se svou rodinou pryč, a tím celý příběh začíná. Postupně se odváží chodit do nové školy, ale přítomnost lidí ji děsí. Vyhýbá se jakémukoli kontaktu s ostatními dětmi. Potom je tu Aidan, mladík a soused Katie. Zakřiknutá dívka se mu okamžitě zalíbí a je odhodlaný ji pomoci. Povede se mu to? Co by to ale bylo za knihu, kdyby se zde neobjevil nějaký ten záporný charakter... proto je tu i Bryan, kterému jsem zrovna nefandila. Vždycky když se objevil, Katie se svému vyléčení ještě o něco vzdálila.

Ze zvědavosti jsem se podívala, jak je možné vydat svojí knihu, a pokud nejste milionáři tak je to smůla, nebo musíte mít opravdu talent. O to více si vážím toho, že se Zuzka do tohoto boje pustila a knihu vydala. Já na to asi odvahu jen tak mít nebudu.

Když se vezme v potaz věk autorky, jedná se o podařenou knihu, a když jí někde uvidíte, zkuste ji. Dívka s kapucí se mi četla pěkně, a opravdu jsem jí zvládla během chvilky. Závěrem bych chtěla Zuzce moc poděkovat za zaslání knihy a popřát jí mnoho štěstí s dalším psaním. Myslím, že se máme ještě rozhodně na co těšit.

6/10