pátek 13. dubna 2018

Recenze: Nezapomeň

Orig. název: The Reminders
Autor: Val Emmich
Překlad: Karolína Zajícová
Počet stran: 389

Gavin, truchlící nad smrtí svého partnera, v žalu spálí každou fyzickou upomínku a prchá z Los Angeles do New Jersey. Zde žije desetiletá Joan, dcera přítele, která se narodila se vzácnou schopností vybavit si každý detail z každého dne svého života. Doufá, že mu pomůže udržet při životě vzpomínky na jeho milovaného Sydneyho.

Po opravdu dlouhé době jsem se podívala na stránky nakladatelství Omega, kde se čas od času objevují recenzní konkurzy. Měla jsem štěstí, protože aktuální byly tři. Prohlédla jsem si nabízené tituly, a nejvíce mě zaujala kniha, na kterou pro Vás mám dnes recenzi. Je o zvláštním přátelství mezi dívkou, která si pamatuje úplně všechno do nejmenšího detailu a mužem s odlišným problémem. Zoufale se snaží zapomenout na svého mrtvého přítele, jenž mu byl oporou a životní láskou. Není pro něj lehké žít s takovou ztrátou, a tak se rozhodne navštívit své přátele. Co ale osud nechce, potkává zde holčičku se zázračnou pamětí. To, co se snažil zapomenout opět vyvěrá na povrch. Ale tentokrát už vzpomínkám neutíká. Vyhledává je.

Kniha je zajímavá nejen svou anotací, díky níž jsem měla okamžitou chuť se do knihy pustit. Dalším lákadlem byla obálka. Originální, a přitom obyčejná. Miluji kontrasty barev, zejména na knihách. Dřevěné pozadí, může působit smutně, a to samé platí o bílém kapesníku s uzlem. Ten zastupuje motiv vzpomínání a paměti. Ale aby kniha nepůsobila tak smutně, v popředí je nápis Nezapomeň a jméno autora ve žluté barvě. Krásně tak celá obálka vynikne, a z poličky doslova svítí.

Val Emmich, stojící za příběhem této knihy, je i hercem a písničkářem. Přiznám se, že jsem o jeho existenci neměla ani tušení. Tedy do doby, než se mi dostalo Nezapomeň do ruky. Myslím, že podobně to bude mít většina domácích čtenářů, a jestli ne, tak jsem asi jediná kdo ho nezná. Naopak v zahraničí, jeho jméno zvuk má, podle krátkých recenzí na zadní straně obálky. I tak, bylo pro mě potěšení číst jeho řádky. Po dočtení jsem byla zvědavá a podívala se na jeho hudební tvorbu, a velmi příjemně mě překvapila! Doporučuji!

Kniha obsahuje 38 čtivých, místy napínavých kapitol. Pro oživení se ve vyprávění střídají obě hlavní postavy, Joan a Gavin. Vítanými bonusy jsou emailové a sms konverzace. Jak už víte, tohle je prostě moje slabost. Takové maličkosti přidávají knize na osobitosti a důvěrnosti. Čtenář má větší šanci do příběhu proniknout. Další věcí jsou Joaniny malůvky. Těšila jsem se na každou, která se v knize objevila. Stávají se ještě jednou možností jak se dostat blíže do nitra příběhu. Takže za grafické zpracování rozhodně palec nahoru!

A postavy? Oblíbila jsem si hlavně Gavina, už v první kapitole psané z jeho pohledu. Milý, hodný sle taky neskutečně zdrcený a ztracený. Líbil se mi vývoj, kdy se sbíral na nohy, ze ztráty svého přítele. Od totálního kolapsu psychiky, až zpět do normálu. Má můj obdiv, protože tohle každý nezvládne. Oproti němu Joan, malá holčička, s pamětí, kterou by chtěl snad každý. Pamatovat si živě každou vzpomínku - co kdo řekl, co měl na sobě, jaké bylo počasí, datum, den v týdnu, čas... prostě pohádka. Pro Joan je ale tento dar spíše prokletím. Zdá se mi, že autor to s Joaninou inteligencí malinko přehnal. Přeci jen se jedná o dítě, a Joan občas mluvila a přemýšlela jako dospělý člověk. Velmi rozumný a moudrý člověk. Absolutně mi to k ní nesedělo. Ale, líbilo se mi, v jakém prostředí oba hrdinové vystupovali. Hudební motiv byl znatelný celou knihu, a tím je pro mě kniha ještě bližší.

Celý příběh je vcelku originální, a řekla bych, že i dobře zpracovaný a naplněný. Proto bych knihu doporučila všem, co hledají dojemný příběh. Věřím, že si oblíbíte postavy, třeba i Joan, která mi příliš nesedla, a já tak strhávám z celkového hodnocení jeden bodík. Jinak kniha patří rozhodně mezi zdařilé a já jsem ráda, že jsem měla šanci si jí přečíst.

9/10

Z poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega!