čtvrtek 23. listopadu 2017

Recenze: Krycí jméno E219

Autor: Terry Shaft
Vydáno: Cosmopolis, 2017
Počet stran: 190

Svět, i když teď je to silné slovo, se hroutí, lidé umírají jako mouchy na uměle vytvořený vir. Nemoc nastupuje čím dál rychleji, dostává se do mozků obětí a transformuje jejich myšlení na úroveň prvoků. Přestože Erika Wilsona odsoudili a zavřeli, teď má díky působení viru dovolené procházky a zdá se, že mu nic nechybí. Jenže do věznic se kvůli jejich povrchnímu bezpečí začínají stahovat i zbylí zdraví lidé a pro Erika už v jeho cele najednou není místo. Vysoké zdi s ostnatým drátem se před jeho nosem zavřou definitivně...

Kniha Krycí jméno E219 se ke mě dostala díky spolupráci s nakladatelstvím Cosmopolis. V nabídce bylo několik knih, ale já si vybrala jen dvě. Od začátku září mám minimum volného času, ale i tak se snažím číst kdykoli to jde. Poslední dobou je mým zvykem knihy vyhledávat na Databázi knih, kvůli anotaci i ohlasům. A právě proto mě tahle novinka zaujala. Žádný komentář, ani recenze, procenta.. prostě nic, i přes lákavou anotaci. Knížka má necelých 200 stran, a já si řekla, proč jí nedat šanci?

Už při prvním pohledu Vás napadne, že půjde o dystopii. Rozvaliny města a západ slunce, který na všechno vrhá ještě děsivější stíny. Znáte lepší kombinaci? Co se mi ale nejvíce líbí, kromě úžasných barev, je nápis na silnici. Stejně umřeš, tak co řešíš? Jediná věta, ale dokonale vystihuje boj hlavního hrdiny se situací, které musí čelit. Celé titulce dominuje bílý, roztříštěný název knihy. Nevím proč, ale po přečtení anotace a pohledu na obálku mě okamžitě napadl seriál The Walking Dead.

Vzpomínky na tenhle seriál jsem se nezbavila ani po několika stránkách, které můj první dojem ještě trochu umocnily. I když se to nezdá, kniha pochází od české autorky, která se ukrývá za pseudonymem Terry Shaft. Přiznám se, že netuším jak mi tahle skutečnost mohla uniknout. Zjistila jsem to až v polovině knihy. Autorka skvěle vystihla prostředí, postavy a celkem dobře i různé návaznosti. Celkem... občas jsem se ztratila a nevěděla o co jde. Hned Vám to vysvětlím. Kniha je členěná na dvě části. První obsahuje prolog, kde se seznámíme s vědcem, který vir vyvinul, ale sám se stal jeho obětí. Obsahuje několik dalších kapitol, popisující cestu hlavního hrdiny. Druhá část, je opravdová. A já ji musela číst dvakrát, než mi to docvaklo. Celkově jsem doufala asi v trochu více dotažený konec.

A teď postavy. Hlavním hrdinou je tajemný, praktický, vynalézavý a trochu arogantní Erik Wilson. Po něm je pojmenovaná celá kniha, protože jeho krycí jméno je E219. Stejně jako zmutovaného viru, díky kterému se v ulicích kdysi slavného města potulují stovky Nakažených. Okolo něho se míhá několik vedlejších postav, jako je Sunny, Christina a Scott. Vedlejší postavy jsem si oblíbila okamžitě, hlavně Scotta, který perlil vždy když se objevil. Na hlavního hrdinu Erika jsem dlouho neměla názor. I teď po dočtení zjišťuji, že mi ani nevadil a ani jsem si ho extra neoblíbila.

K přečtení Krycího jména mi stačil jediný den. Bylo těžké odolat zvědavosti, když hlavní hrdina dělal psí kusy aby si zachránil život. Kniha obsahuje akci, napětí, správné postavy a opravdu dobrý popis. Případní čtenáři by neměli mít problém se během chvilky začíst a být svědky boje o život. Knihu bych doporučila všem fanouškům dystopií a akce. A i když se jedná o dílo z dílny české autorky, může se srovnávat s podobnými knihami z celého světa.

8/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Cosmopolis!