neděle 8. října 2017

Recenze: Snaž se nedýchat

Orig. název: Try Not To Breathe
Autor: Holly Seddon
Překlad: Marek Čtrnáct
Počet stran: 400

Amy Stevenson byla největší novinovou zprávou roku 1955. Teprve patnáctiletá Amy zmizela, když se vracela ze školy, a o tři dny později byla nalezena v bezvědomí. Její útočník nikdy nebyl dopaden a její andělská tvář se objevila ve všech novinách i televizních zpravodajství.

Můj názor:
Jedna z knih od Omegy, která mi přišla v průběhu září, a měla jsem z ní obrovskou radost. A o co jde? Příběh o Amy, dívce ve vegetativním stadiu, o níž se začne zajímat novinářka Alex. Alex se postupně dostává na kloub celého případu, a to jí pomáhá i s jejím zdravotním stavem, závislostí na alkoholu. Celá kniha má úžasný námět, a já ten konkurz prostě musela zkusit. Poslední dobou se tu na blogu knihy od Omegy objevují stále častěji, proto jsem se rozhodla dát si jejich logo viditelně na stránky, za tu podporu si to zaslouží :)

Obálka je jednoduchá, modrý nadpis bych volila trochu výraznější, na knize se ztrácí. Podobně, oranžová mi tam moc nesedí. Ale všechno vylepšuje Amyina tvář, která Vás u knihy donutí zastavit. Ale to je tak celé, rozhodně mě neupoutala na první pohled jako u Se záští. Na druhou stranu, vše vylepšuje anotace, která přitáhla mou pozornost. Celé téma příběhu je jedinečné a zajímavě zpracované. Kniha je členěna na kapitoly, a každá je napsaná jako pohled na jednu z hlavních postav. Autorka píše na mě možná malinko zdlouhavě, některé kapitoly, především novinářky Alex, mě moc nebavily.

Tak a postavy. I když Amy byla ležící a aktivní jen v kapitolách ze své minulosti, oblíbila jsem si ji. Nedokážu si představit takový život, ani jak to poznamenalo okolí ale hlavně, její rodinu. I přes vysvětlení jak to její matka a nevlastní otec vzali, přišlo mi to jako zlomek utrpení, které prožili. Chvíli mi trvalo, než mi došlo, že Jacob je bývalý Amyin přítel. Dojalo mě, že i po tolika letech cítí povinnost za ní chodit. Amyiny dvě nejlepší kamarádky to totiž ani nenapadlo. Je na něm patrný dopad toho co se stalo. I přes minulost se snaží jít dál, ale minulost s budoucností se stále střetává a v Jacobově nitru se odehrává dlouholetý boj. Novinářka Alex ale jejich spojení brzy rozluští. Je chytrá a nadaná, ale má obrovský problém. Závislost na alkoholu, kvůli které přišla o všechno. Alex je celkem sympatická, ale některé její kapitoly mě prostě nebavily.

Možná jsem čekala malinko víc, ale jsem docela spokojená. Kniha slibovala zajímavé téma, ale po polovině už jsem začala tušit kdo je za Amyin stav odpovědný. Na posledních několika stránkách jsem si to jen potvrdila. Nejvíc se mi asi líbil závěr, to, jak Alex začala řešit svůj stav. Jasný příklad toho, že všechno jde, když se chce.

Kniha nebyla špatná, ale po Se záští, která mě naprosto ohromila a nasadila úroveň hodně vysoko, to bylo trochu zklamání. Jestli hledáte knihu s nádechem tajemna, zvídavou novinářkou a dívkou uvízlou v čase, je to kniha pro Vás. Věřím, že kdybych knihy četla obráceně, hodnocení by vypadalo jinak.

7/10

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Omega.