čtvrtek 12. října 2017

Recenze: Román za bůra

Autor: Eda Bůr
Vydáno: bezvydavatele.cz, 2017
Počet stran: 137

O čem je tato knížka? O mladíkovi, který si neví sám se sebou rady. Nedostudovaný prodavač v antikvariátu využívá služeb rodinného hotelu Mamá, tápe ve vztahu k modénní prodavačce z butiku a neví, jak se vyrovnat s tím, co ho obklopuje a štve. Nejlépe o tom napsat knihu. Ale jak na to? Vše zkomplikuje nejobyčejnější ze všech obyčejných dívek, se kterou se náhodně potká a do níž se zamiluje a která mu neustále uniká. Jeho pokusy sblížit se s ní probíhají na pozadí reálných dramatických událostí posledních událostí u nás i ve světě. Vysoce aktuální román končí v létě 2017 a nabízí řadu osobních i celospolečenských.

Díky skupině Knižní blogeři na facebooku se na mě usmálo štěstí, a já objevila nabídku na zrecenzování knihy Román za bůra od Edy Bůra. Jednalo se o knihu českého autora, ale hlavně o eknihu. Obojí pro mě byla slušná výzva, protože si potrpím spíše na zahraniční autory, než na ty domácí, kteří pro mě převážně představují povinnou četbu. A ekniha? To je velký boj. Nikdy mě kniha ve čtečce nebavila, a ani jsem se do ní nedokázala začíst. Hledala jsem už delší dobu něco, co by můj odpor ke čtečkám zlomilo. Výzvu jsem tedy vzala a nabídku přijala.

Elektronická verze obsahuje i obálku, která je jednoduchá a mě se moc líbí. Román za bůra není nijak objemný, má jen něco přes sto stran, a díky tomu jsem ho přečetla za poměrně krátkou dobu. Kniha je rozdělena na kapitoly, které jsou krátké a pojmenované podle děje úryvku. Kapitoly jsou krátké, a to čtenáře nutí pořád číst dál a dál.

Eda Bůr má ten správný smysl pro humor. Od jeho románu není možné se odtrhnout. Bavilo mě snad úplně všechno, od pojmenování kapitol, stylu psaní, postav až po seskládání děje. Celý příběh se odehrává převážně v Praze, takže si dokážete dost slušně představit prostředí v němž se postavy pohybují, ale co se mi líbilo nejvíc byla aktuálnost. To dokazují události, které hrdiny obklopují. Ale o jakých událostech je řeč, to Vám prozradit nemůžu!

Hlavní postavou je trochu sukničkář, ale jinak příjemný mladík, pracující v antikvariátu a snaží se vydat nějakou svojí vlastní tvorbu. Jeho redaktor je ale dost nekompromisní a snahu neocení. Rodina hlavní postavy je zábavná a občas i šílená. Ale tím správným směrem! Pak je tu Nicka, obyčejná dívka, kterou si musí každý zamilovat. Stala se mojí nejoblíbenější postavou z celé knihy. Takovou sympaťačku jen tak nenajdete. Postavy jsou popsány přímočaře, žádnou jasnou představu nečekejte. Finální podoba je jen na Vás.

Čeští autoři jsou pro mě, jak už jsem se zmínila, hlavním zdrojem povinné četby, která mě teď před maturitou nelítostně straší na každém kroku. Je příjemné si občas připomenout, že i v domácí literatuře existují autoři, kteří dokáží své čtenáře pobavit. Mezi ně už teď počítám i Edu Bůra, který mě příjemně překvapil.

Kniha byla zábavná, přátelská se strhujícím dějem. Konec byl otevřenější než bych čekala, ale odpověděl na všechny otázky co jsem si během čtení kladla. Trochu mě mrzí krátkost knihy, klidně bych si ještě několik desítek stránek přečetla. Moje doporučení? Pokud hledáte nenáročné a milé čtení ze života, je Román za bůra přesně tím, co hledáte!

10/10