neděle 29. října 2017

Recenze: Poslední dívka

Orig. název: Final Girls
Autor: Riley Sager
Překlad: Jana Novotná
Počet stran: 408

Před deseti lety jela studentka Quincy Carpenter na dovolenou s pěti přáteli a vrátila se sama, jediná přežila hororový masakr. Stala se členem ,,klubu,, FINAL GIRLS, který vymysleli novináři, a do takové skupiny lidí nechce nikdo patřit. Patří do něj třeba Lisa, která ztratila devět sester z vysokoškolského klubu po útoku teroristy, který zabíjel nožem; nebo Sam, která přežila útok maskovaného muže.

Můj názor:

V průběhu září mi byla nabídnuta nakladatelstvím Omega k recenzování kniha Poslední dívka, vycházející ke konci října. Říkala jsem si, že to je spousta času, ale balíček se nejspíše někde zatoulal, nevím, ale kniha prostě dorazila cca tři dny před vydáním. Chtěla jsem Poslední dívku přečíst co nejdříve, a pokud možno do stanoveného data, ale bohužel jsem to nezvládla. To samé s recenzí jsem měla problémy, teď jí přepisuji už asi potřetí, první dvě verze se mi neuložily, a stejně tak nefunguje ani gadget pravidelných čtenářů. No, když něco nevychází, proč by mělo fungovat vše ostatní?

Předpokládám, že finální podoba knihy bude v pevných deskách, protože i já jsem zvládla ten paperback slušně poničit. A to se o knihy starám víc, než třeba o mobil! Jedním z důvodů je, že jsem Poslední dívku tahala všude sebou. Jinak, zpátky k obálce. Na první pohled vnímáte barvy, a až na ten druhý ruku v louži krve. Už jen podobou na mě kniha silně zapůsobila, a dokonce jsem odložila jinou rozečtenou knihu. Tak moc jsem byla zvědavá.

Poslední dívka má 43 kapitol, a ty se střídají s útržky masakru na který si hlavní hrdinka koupila místo do první řady. Abych byla naprosto upřímná, už první stopy popisu hororu, který Quincy zažila mnou otřásly. Kniha mě vtáhla přímo mezi postavy a nehodlala mě pustit až do úplného, zatraceného konce. Abych dokázala v noci (jediný čas kdy zvládám číst) vydržet vzhůru, vrátila jsem se i ke kávě, kterou jsem tak úspěšně několik týdnů přehlížela. Jinak to prostě nešlo, musela jsem číst dál a dál! Ale řeknu Vám jedno, jestli se do této knihy hodláte pustit, nečtěte ji v noci jako já. Kniha je děsivě realistická a moje představivost měla pré.

Hlavní hrdinka Quincy je po všem co zažila překvapivě normální a vede obyčejný život. Má milujícího přítele, krásný byt, neotravují ji novináři a miluje pečení, díky kterému se stala uznávanou blogerkou. Ale do tohoto snového žití se ji přimotá Sam. Už od začátku, kdy se objevila na scéně jsem o ní měla pochybnosti. Je naprostý opak Quincy. Nespolehlivá, divoká, drzá a drsná. Spojují je ale dvě věci. Obě byly součástí masakrů, a jejich třetí ''sestra'' byla nalezena mrtvá. Quincy a Sam dohromady spojuje strach, že si je vrah najde a dokončí to, co se v minulosti nepovedlo. Nad každou dívkou, která přežila masakr drží ochranou ruku někdo jiný. U Quincy je to policista Coop, kterého jsem si hned na začátku zamilovala. Nemohl existovat lepší strážný anděl, aspoň takový jsem z něj měla pocit. O Lise, i přes to, že se jedná o postavu která spustila všechny laviny, se toho moc nedozvíme. To mě trochu štvalo.

Co mě ale nejvíc dostalo, byl ten konec. Vůbec jsem nečekala, že by mohlo být vše tak zamotané a přitom tak prosté. Po dočtení jsem ještě několik minut zírala do zdi a snažila se vše srovnat v hlavě. U knih mě neděsí činy postav, ať jsou hroznější sebevíc, ale ta skutečnost jakou jsou napsány. Při čtení mě napadalo tolik otázek ze kterých mám husí kůži ještě teď. Mohlo by se to stát i ve skutečnosti? Může se někdo až takhle splést? Dá se vůbec někomu věřit?

Poslední dívka rozhodně není pro slabé povahy. Ale když tohle vynechám, je to úžasná kniha. Zajímavá, čtivá, vše do sebe zapadá, postavy jsou propracované. Budete překvapení, vyděšení ale i přesto Vás to bude nutit číst až do samotného konce, jako mě. Thriller roku 2017 je naprosto zasloužený titul.

10/10

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega.