neděle 17. září 2017

Recenze: Blackout

Orig. název: Blackout
Autor: Marc Elsberg
Překlad: Matouš Hájek
Počet stran: 376

Jednoho chladného únorového dne zhasnou světla v Itálii. A nejen tady. Chvíli nato ve Švédsku, pak v Německu, Francii, Rakousku, Belgii a Holandsku. Všude v Evropě se hroutí elektrická síť, přestanou fungovat výtahy, vlaky metra uvíznou v tunelech..
Bývalý italský hacker a programátor Piero Manzano věří, že ví, kdo je za to zodpovědný, a tak se to snaží sdělit odpovědným orgánům. Ale nikdo mu nevěří. Až francouzský komisař Europolu Francois Bollard je ochoten ho poslouchat.

O prázdniny jsem se jen tak podívala na stránky nakladatelství Omega, kam teď poslední dobou chodím pořád, a hele, nový recenzní konkurz! A hned na novinku, která má vyjít až v říjnu, to znamená, že mám knihu kterou ještě nikdo kromě recenzentů nečetl. Takže rovnou říkám, extra spoilerů v recenzi nečekejte. Možná.. malinko. Ale fakt se budu snažit! Kniha má zajímavou obálku, jednoduchou ale naprosto vystihuje děj knihy, a samozřejmě jasnou anotaci, pro mě tedy jasná volba. Hlavně, celý příběh se točí okolo scénáře, který je celkem reálný.

Grafickou stránku knihy tady s Vámi moc probírat nemůžu, ke mě se dostal neprodejný paperbackový výtisk, ne finální podoba. Ale i tak, obálka se mi moc, opravdu moc líbí. Jednoduchá, výstižná a nepřehlédnutelná. Kdo mě sleduje na instagramu ví, že příspěvků s touto knihou je tam několik. Na první fotku s ní mi dokonce odpověděl Marc Elsberg, autor knihy, ať se mi Blackout líbí. To si dokážete představit, neskutečná radost a o to větší chuť se do knihy pustit. Jenže to nebylo tak jednoduché. Kniha se ke mě dostala na konci července, zrovna když jsem měla začít s tábory. Procestovala se mnou mnoho cest, zeptalo se na ní hodně lidí a všechny zaujala (dělám reklamu jak se dá!). Vzhledem k obsahu a názvu knihy se musím smát, když si uvědomím že jsem knihu četla převážně v noci, ve svitu baterky ve stanu. Měla jsem oči jak angorák, ale zvládla jsem to (kapky do očí jsou stejně super věc, musela jsem se s nimi skamarádit aby se mě děti nebály... ).

Kniha se dělí na dny, těch je celkově 23, a i to je dost na to, aby výpadek proudu rozložil celou Evropu. Bylo až děsivé, co všechno to může obsahovat. Neuvědomujeme si, že na elektřinu je napojeno tolik věcí, na nichž závisí náš život. Dny se ještě dělí na důležitá města postižených oblastí, jako je Paříž, Haag, Ratingen... + malý bonus, je tu zmíněná i Česká republika!

Postavy vypisovat nebudu, příliš by prozradily děj. V knize se jich střídá hodně, a mě občas dělalo problém se v tom davu vyznat... Hlavní roli ovšem hrají experti z různých oblastí kterým tento problém aspoň trochu působí potíže, samozřejmě vláda a nakonec i italský programátor a šťouravá novinářka. Poslední dva zmiňované si zamilujete, prostě nemáte na výběr.

Co bych ocenila je to, že autor používá mnoho technických pojmů ale i přesto tomu i laik porozumí. Vypráví plynule, poutavě a k věci. Samozřejmě je Blackout jen jeden z možných scénářů, jak by se mohl svět ocitnout na pokraji katastrofy, ale myslím že to není od věci. Kniha je možná až trochu moc realistická, drsná. Naprosto upřímně, nedokážu si takový problém představit a snad ani nechci.

Kniha se mi líbila, a ke svému překvapení zjišťuji, že se mi snad i tenhle žánr zamlouvá. Kdyby byl čas, přečetla bych jí možná jedním dechem, ale měla jsem dost mizerné podmínky, ale na druhou stranu mi ten Blackout dost přibližovaly. Tohle téma bychom neměli brát na lehkou váhu, nikdy nevíme co se může stát.

9/10

Za knihu chci moc poděkovat nakladatelství Omega!
Knihu si můžete zakoupit ZDE (ALE AŽ VYJDE, TZN. 2.10.2017!!!)