čtvrtek 18. května 2017

Recenze: Nejchladnější dívka ve městě Chladu

Orig. název: The Coldest Girl in Coldtown
Autor: Holly Black
Překlad: Petr Sumcov
Počet stran: 328

Svět se změnil. Kvůli prudkému narůstu počtu upírů byly v některých městech zřízeny karanténní oblasti obehnané hradbami, takzvaná města Chladu. Uvnitř nich jsou spolu s upíry izolováni lidé, z nichž někteří jsou Chladní - nakažení, a pravděpodobně se z nich také stanou monstra. Pro zajištění bezpečnosti normálního světa jsou hradby pečlivě střeženy a nikdo je nesmí překročit.

Už delší dobu jsem čekala, kdy se ke mě nějaká ta kniha od tolik oblíbené Holly Black dostane. Objevil se recenzní konkurz od nakladatelství Omega, s kouskem právě od této autorky.  Už jen samotná anotace mě zaujala, a co teprve ta obálka? Nezaváhala jsem a zkusila štěstí. Povedlo se, kniha mi přišla a já se do ní mohla začíst. Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega.

Trochu jsem si nebyla jistá upířím motivem, poslední knihou tohoto typu kterou jsem četla bylo Stmívání.  Ale už po několika stránkách jsem si uvědomila, že to, jak je tu vampyrismus zpracován bude něco... jedinečného. Když někoho kousne upír, jedná se o infekci, nestává se okamžitě krvelačnou šelmou. Infekci lze překonat, a to je naprostou novinkou v tomto oboru.

Celá kniha je napsána poutavě v er-formě, a autorka svým čtenářům neposkytne ani chvilinku nudy. Nejchladnější dívka ve městě Chladu mě ani na chvíli nepustila. Do Tanina příběhu jsem se začetla hned, a nadšení mě opustilo až při dočtení poslední věty. Knihou prostupuje několik linií, vzpomínky, přítomnost, příspěvky kterými Midnight zásobuje svůj blog... to jsou jenom další bonusové body pro celou knihu. Celý příběh je členěn na kapitoly, nijak otravně dlouhé. Nad každou je uveden citát o smrti, a občas i naprosto odpovídal nadcházející kapitole.

V knize vystupuje mnoho postav, ale za zmínku mi stojí ty nejhlavnější. Občas jsem se záměrně snažila hledat negativa.. ale nešlo to. Tana, hlavní hrdinka je samozřejmě odvážná, a to dokazuje jen začátek knihy (který Vám samozřejmě neprozradím). Bezvýhradně miluje svou rodinu, a snaží se zuby nehty všechny své milované chránit. Má s upíry své zkušenosti (minulost - neprozradím), a z toho je jasné že k nim má specifický vztah. To se ale netýká Gavriela, upíra na kterého narazí v šílené situaci. Něco na něm ale je a ona mu pomůže. Ještě aby ne, je milý a z popisu se dá odhadnout že i dost pohledný. Gavriel je vlastně tahounem celého příběhu. I když mluví starým jazykem který je plný archaismů, mnohdy jste svědky zábavných slovních přestřelek mezi ním a Aidenem. Aiden jako Tanin ex-přítel je trochu pátým kolem u vozu, ale má svojí roli. Je to typický frajírek, hází úsměvy na všechny strany a myslí si, že mu patří svět. Postupem příběhu se ale mění a řekla bych, že i k lepšímu. Jako poslední bych Vám chtěla představit Midnight a Wintera, sourozence, kteří se chtějí stát upíry a dostat se do města Chladu. A udělají to za jakoukoli cenu (blázni).

Kniha je originální, hlavně téma s infekcí, to se zas tak často s upíry nespojuje. Konečně něco neokoukaného! Normálně se v příbězích objevuje že někoho kousne upír a hotovo. Tady ne, a to musím ocenit. Možná bych neměla všechny tesákové knihy házet do jednoho pytle. O to víc jsem ráda, že se jedná o knihu, kdy jsem se setkala s vyprávěním tak oceňované autorky Holly Black.

Knihu bych doporučila všem kdo mají rádi fantasy, upíry a netradiční pojetí už zajetých příběhů. Byla jsem z knihy nadšená a díky ní jsem překonala i mnoho nudných hodin ve škole. Jen s napsáním recenze to bylo horší, dostavila se malá krize a já nedokázala napsat ani ň. Odhaduji že bude další díl.. ten otevřený konec mě překvapil, ale doufám, že vše dopadne podle mých představ.

10/10

Za recenzní výtisk chci ještě jednou moc poděkovat nakladatelství Omega!
Knihu si můžete zakoupit třeba ZDE.