Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít

Originální název:
 Fantastic Beasts and Where to Find Them
Autor: J.K. Rowling
Překlad: Helena Šváchová
Vydáno: Albatros, 2017
Počet stran: 288

Příběh Fantastická zvířata a kde je najít začíná v roce 1926, kdy se Mlok Scamander vrací z cesty po světě, během níž si našel a zdokumentoval pestrou škálu kouzelných tvorů. Nakrátko se zastaví v New Yorku a zase by z něj bez nehody odjel... nebýt nečara Jacoba, ztraceného magického kufříku a útěku několika Mlokových fantastických stvoření, která by mohla způsobit světu nečarů i čarodějů pořádné problémy...

V listopadu jsem byla s kamarádkou na premiéře Fantastických zvířat, a já měla dost obavy. Nečekala jsem, že se mi bude líbit. Opak je pravdou, film jsem si zamilovala. Na Vánoce jsem sestře pořídila scénář Fantastických zvířat v originále. Dárek měl naprosto dokonalou obálkou, a já doufala, že v češtině vyjde aspoň v trochu podobném stylu. Moje prosba byla vyslyšena, a brzy po vydání mi přišel balíček z Megaknih, kterým za knihu moc děkuji.

Jak už jsem zmínila, na první pohled Vás kniha zaujme. Má jednoduchý a přesto jedinečný přebal. Vystouplá zlatá písmena na modrém podkladu vypadají naprosto dokonale. A pod přebalem? Zlatý hrabák na tmavě modrém pozadí. Taky se pro Vás tento tvoreček stal symbolem pro Fantastická zvířata?

Přiznám se, že scénáře nejsou mým oblíbeným žánrem knih. Když jsem četla třeba Prokleté dítě, nedokázala jsem se do knihy začíst a nakonec jsem jí odložila, a teď na mě čeká. U Fantastických zvířat to bylo jinak, četla jsem a četla, a najednou byl konec. Knihu jsem sebou tahala všude - do školy, na brigádu nebo i jen tak. Prostě jsem jí měla pořád u sebe a kdykoli byla příležitost tak jsem jí otevřela. Bonus k čtivému textu byly i krásné ilustrace Mlokových svěřenců.

Žádná postava nebyla špatná, ale koho jsem asi do poloviny nemohla ani vidět, byla Tina, která mi byla svou snahou až protivná. Mloka jsem brala jako podivína, žijícího ve svém světě, kde se stará o svá zvířata. Zamilovala jsem si Jacoba a Queenie. Líbila se mi jejich milostná zápletka, a Queenina schopnost nitrozpytu. Kdo by nechtěl číst druhým myšlenky? Queenie si toho je vědoma, a díky tomu vznikají opravdu vtipné monology.

Jestli čekáte nějaké přidané scény, nenajdete je. Je to úplný scénář, ale to není nic proti ničemu. I když jsem film už viděla, knihu jsem si užila a hltala každé slovo. Zamilovala jsem si postavy, rozdíly mezi Mlokovým a Potterovským světem, ale hlavně kouzelná zvířata. Kniha mě přiměla dát šanci i Prokletému dítěti, které jsem do teď nezvládla přečíst. A to, že se mudlům říká nečarové? Zvyknete si. Rowlingová nám dává možnost nakouknout do nového kouzelnického světa, aby nám nahradila Harryho Pottera.

A víte co? Tahle náhrada se jí povedla. Nevěřila jsem že přepis filmu bude tak dobrý, ale opravdu byl. A to jak je kniha nádherná na pohled je jenom nepatrný zlomek. Věřím, že každý fanoušek této spisovatelky bude nadšený. Budete napjatí, překvapení a vysmátí. Nezavrhujte knihu jen kvůli tomu jak je napsaná nebo že už to není Harry Potter. Budete příjemně překvapeni.

10/10

Děkuji Megaknihám  za poskytnutí recenzního výtisku!
Knihu si můžete zakoupit TADY