Recenze: Stopařův průvodce Galaxií (Stopařův průvodce Galaxií #1)

Orig. název: The Hitchhiker´s Guide to the Galaxy
Autor: Douglas Adams
Překlad: Jana Hollanová
Vydáno: Argo, 2008
Počet stran: 140

Tato bravurní parodie na sci-fi je dnes již klasické dílo. Komplikovaná a originální příběh začíná zničením Země, která musí udělat místo nové galaktické dálnici. Hlavní hrdina příběhu, docela obyčejný pozemšťan jménem Arthur Dent, má štěstí, s pomocí svého přítele Forda Prefecta, stopne kosmickou loď, a tak se mu podaří uniknout z místa katastrofy..

Po shlédnutí pár minut filmu jsem byla přesvědčená o tom si knížku přečíst. A doporučení mě jen popostrčilo. Naštěstí jsem viděla asi jen deset minut, takže jsem neměla na příběh názor, ale film mě zaujal. Po návratu domů z hor jsem si knížku objednala na Megaknihách a po dočtení Starce a moře (recenze) jsem se do knížky pustila. Nebyla jsem si žánrem moc jistá, sci-fi moc nečtu. Ale všechno se musí zkusit ne? A tak jsem dala téhle úzké knížečce šanci s tím, že když se mi nebude líbit tak přečtu jen první díl.

Tahle parodie na sci-fi mě velmi překvapila. Čekala jsem nudné čtení o emzácích, kosmických lodích a mezi tím partu lidí prožívající dobrodružství. Ale jo, ono to tak je, ale napsané tak neskutečně zábavnou formou, že se při čtení chechtáte jak blázni. Knížka utíká hrozně rychle a je napsaná tak jednoduše že jí zvládne přečíst každý, i ten kdo čtení nesnáší. Občas vás překvapí autorova fantazie. Říkáte si že tam něco určitě nedá, a pak to tam najdete. Píše takovým stylem, že i modřina na předloktí jednoho z hrdinů Vás zajímá.

V této knížce jsou důležité 3 postavy. Pozemšťan Arthur Dent, který přijde o domov a i svou domovskou planetu, a je kvůli tomu dost zmatený, i když občas dost zaboduje, je pro mě rozhodně nejlepší postavou. Celou dobu mě bavil svými hláškami. Ford Prefect je Arthurův nejlepší kamarád, který pochází z vesmíru. Je to vlastně spisovatel, který dává dohromady data o vesmíru a celkově vytváří Stopařova průvodce. Zafod, Fordův vzdálený bratranec, je naprostý blázen. Každý příběh potřebuje nějakou střelenou postavu, a Zafod to naprosto splňuje. Už jenom druhou hlavou a třetí rukou. A pak je tu ještě Trillian, Marvin, Eddie...

Knížka se čte neskutečně dobře, a já jsem moc ráda že jsem se do ní pustila. Stopařův průvodce Galaxií je nabitý vtipem a akcí, a čtenář nemá šanci se u něj nudit. Už po přečtení pár stránek jsem si byla jistá, že u prvního dílu nezůstanu. Četla jsem několik recenzí a skoro každá slibuje, že další a další díl je ještě lepší. Takže se rozhodně na pokračování těším.

Jestli chcete zkusit něco nového, nebo si přečíst dobrou sci-fi, rozhodně Vám doporučuji Stopaře. Knížka Vás dokáže rozesmát a perfektně si u ní odpočinete. Já jsem si jí neskutečně užila, a už teď se nemůžu dočkat pokračování.

10/10

Četli jste? Doporučili byste mi nějakou podobnou knížku?