Recenze: Zůstaň se mnou

Orig. název: If I stay
Autor: Gayle Formanová
Překlad: Květa Palowská
Vydáno: YOLI, 2014
Počet stran: 184

Talentovaná sedmnáctiletá violoncellistka Mia si vždy myslela, že nejtěžším rozhodnutím jejího života bude volba, zda jít za hlasem svého srdce, jenž jí radí zůstat s Adamem, nebo se naplno věnovat své druhé osudové lásce - hudbě. Protože to by znamenalo soustředit veškerou energii na budování hudební kariéry na prestižní umělecké škole, rozejít se s Adamem a opustit rodinu i kamarády...

Na tuhle knížku jsem před pár měsíci koukala s kamarádkou, a celkem mi dlouhou dobu vrtala hlavou. A pak jsem na ni před Vánoci uviděla velkou slevu na Megaknihách a byl jasný dárek. S rodiči máme domluvu, že si vybírám knížky a to ostatních je na nich. A tak jsem si vybrala čtyři knihy a Zůstaň se mnou bylo mezi nimi. Čtrnáct dní před Silvestrem jsem si udělala od knížek pauzu, ale prvního ledna už jsem ráno seděla s knížkou v ruce. Občas taková pauza neuškodí, na knížku jsem se pak těšila o dost víc. Byla ale tato kniha dobrou volbou na začátek roku?

Jo, uznávám, mohla jsem si zvolit veselejší čtení. Ale, knížka je napsaná vážně dokonale, možná je to tím, že autorka při jejím psaní poslouchala písničku Falling slowly. Kterou já osobně naprosto zbožňuju. Další co se mi líbilo, a co vždycky ocením u knížky propojené s hudbou, když autor uvede nějaké skladby. Tady je to třeba Fire and Rain od Jamese Taylora, kterou jsem si k četbě pustila, a pomohlo se mi až neskutečně vžít do situace, ke které tato píseň byla přiřazena. Příběh, který Mia v této knize vypráví zabírá čistého času asi jeden a půl dne, kapitoly jsou totiž místo klasického číslování označeny časovými údaji, kdy se co děje.

Obálka je seskládaná z fotografií ze stejnojmenného filmu, který vyšel v roce 2014, ale nijak extra o něm slyšet nebylo.. Neviděla jsem ho, a ani nemám v plánu se na něj podívat, protože si myslím že by mi mohl zkazit pohled jak na první díl, tak i na druhý, který se jmenuje Kam jsi odešla. Doufám, že si ho brzy přečtu, protože mě zajímá jak to bude dál. Začínám ty otevřené konce dost nesnášet..

Postavy se opravdu povedly. Líbila se mi Miina hudební rodina, a proto jsem hned ze začáteční dopravní nehody byla dost na pochybách jestli číst dál. Ale Mia je zajímavá osobnost a úžasná hudebnice a to mě přesvědčilo číst dál. Tu holku si prostě musíte zamilovat. Z jejího vyprávění jsem si oblíbila jak Adama, tak její nejlepší kamarádku Kim. Není snad nikdo kdo by mi vyloženě vadil.

Občas ve mě úryvky Miina života vyvolávaly smutek, ale i záchvaty smíchu. Zarazila jsem se u části kdy Mia přemýšlí, jak by se vrátila zpátky do svého těla, a napadne jí lehnout si do svého nehybného já na posteli. Eeemm, jsem jediná komu to připomnělo film A co když je to pravda? Kdy hlavní hrdinka je taky jako ,,duch,, a napadne ji přesně to samé. Že by se autorka trošičku inspirovala?

Myslím, že by neuškodilo pár stránek navíc, trochu víc přiblížit Miinu rodinu, která jak se později ukáže je docela početná. Na to že byl podle knihy natočen i film, mi přijde kniha dost hubená. Další důvod proč se nechci na film podívat, protože se určitě dost vzdaluje od své předlohy..

Od Gayle Formanová jsem četla už knihu Byla jsem tu, která mě zrovna nechytla, a tak jsem moc nefandila ani její prvotině. Ale čekalo mě příjemné překvapení. Doufám, že se brzy dostanu i k druhému dílu, abych věděla jak to dopadne.

9/10