Recenze: Byla jsem tu

Orig. název: I was here
Autor: Gayle Formanová
Překlad: Květa Palowská
Vydáno: YOLI, 2016
Počet stran: 269

Cody a Meg spolu vyrůstaly téměř jako sestry. Byly nejlepší kamarádky, věděly o sobě všechno... nebo si to Cody alespoň myslela. Megan je totiž mrtvá. Spáchala sebevraždu. Zdrcené Cody zůstane jen hluboký smutek a plno nezodpovězených otázek, protože nemá nejmenší ponětí, co se muselo dít, aby to Meg donutilo k tak tragickému, definitivnímu činu. A co víc - jak je možné, že ona sama neměla nejmenší tušení, co kamarádka prožívá? Pouští se tedy do složitého rozplétání motivů, které Meg k sebevraždě přiměly.

Když jsme byly s mojí (shodou okolností) nejlepší kamarádkou v knihovně (ano, je stejný blázen do knížek jako já), obě jsme po knížce skočily. Ale měla jsem hodně rozečtených knížek doma, a tak si jí ona půjčila první, a já ji měla zarezervovanou hned po ní. Když jí dočetla, byla neskutečně nadšená. Já si po prvních pár stránkách zoufala. Absolutně jsem se nechytala.

Co Vás na první pohled ohromí je obálka. Myslím, že právě kvůli ní si poslední dobou získala tolik nadšenců. Vůbec by Vás nenapadlo, že je celá kniha o sebevraždě zoufalé dívky. Tipli by jste si nějaký příběh o lásce. Ale ten se tu taky najde. Dost zvláštní a nečekaný ale je tam! Když Cody pátrá po tom, co se vlastně její kamarádce stalo, může Vám to připadat neskutečné a občas přehnané.. jako mě. Ale když už jsem byla vážně v koncích a knížku chtěla odložit, podívala jsem se na to z jiného pohledu. Ne jako čtenář, ale jako hlavní postava Cody. Představila jsem si kdyby se mi tohle stalo s nejlepší kamarádkou. A má ve všem pravdu. Jednala bych stejně. Ztrátu lidí které milujeme nemůžeme přestát jen tak, a každý to řeší po svém.

Ztotožnila bych se s Cody, a proto mi byla ze začátku sympatická, i když jsem nevěděla proč. Svým způsobem chápu i Meg, která si svůj odchod opravdu dokonale připravila. I když si myslím, že každé trápení se dá ustát a nějak vyřešit, a sebevražda to pravé řešení rozhodně není. Oblíbila jsem si i Megiiny spolubydlící, hlavně Richarda. I přes všechny své špatné návyky dokázal, že je to o tom co má člověk uvnitř, a ne o tom co ukazuje navenek. Na konec jsem si nechala postavu, o které jsem dlouho nevěděla co si myslet. Bena. Přes všechno co udělal špatně, to všechno dotáhl do dokonalého konce. Bez něj by to nebylo ono.

Celá kniha mě donutila dost přemýšlet, a mít radost i z maličkostí. Je to jedna z těch mála knih která Vás donutí zvednout zadek, otevřít oči, rozhlédnou se a pokusit se někomu pomoct.. vidět v každém aspoň něco dobrého. Protože nikdy nevíte, kdo zrovna potřebuje pár hřejivých slov.

Příběh končí epilogem, kde se ukáže, že všechno špatné je pro něco dobré. Cody něco ztratila ale i získala. Konec mě naprosto dojal a rozplakal.

Kniha mě vytáhla z podzimní pochmurné nálady. Určitě bych jí každému kdo se cítí sám, nebo smutně doporučila. Tuto recenzi jsem vzala trochu úvahově, tak snad Vám to nevadí...

7/10