Recenze: Proč jsme se rozešli

Orig. název: Why We Broke Up
Proč jsme se rozešliAutor: Daniel Handler
Ilustrace: Maira Kalmanová
Překlad: Romana Bičíková
Vydáno: CooBoo, 2016
Počet stran: 358

Na knížku jsem četla spíše negativní ohlasy, a proto jsem ji neměla ani v plánu číst. Nečekala jsem od ní nic dobrého. Ale v knihovně byla volná, a tak jsem jí dala šanci. Hned po prvních pár stránkách mi bylo jasné, proč se tolika lidem nelíbila. Je natolik odlišná od svého druhu knížek, že už jen název dokáže případné čtenáře odradit. Young Adult je spíše o začínající lásce, ale tady je to naopak.

Dalo by se říci, že se opravdu hodně liší - v mnoha knihách láska začíná, ale tady jedna končí. Hlavní hrdinka Min nám vypráví jak ta její s Edem Slatertonem začala a jak skončila. Knihu doprovázejí ilustrace věcí které dokázali Min s Edem za společný čas posbírat. Ke každé věci Min vypráví příběh, a zároveň tak vysvětluje proč se rozešli. Docela mi je ale Eda líto, nevím jestli si tolik výčitek vůbec zasloužil. Ale nečekejte žádné depresivní čtení, občas se i zasmějete. Za zmínku stojí i obálka, je jednoduchá, a to se mi moc líbí.

Další co mě zaujalo, je styl psaní. Autor na sebe navazuje další a další věty a utváří tak dlouhý spád myšlenek. Díky tomu, se dostanete do nitra příběhu, a máte pocit, že ho prožíváte s postavami. Kniha se čte dobře a rychle, ale pokud Vás nebaví, je to trochu oříšek. To byl můj problém... styl psaní mě omrzel, a přišlo mi, když jsem byla asi u patnácté ilustrace, že je to furt to samý. Občas se i stalo, že Min ve svém vyprávění přeskakovala z místa na místo, a tím bylo celé vyprávění i dost matoucí.

Hlavní hrdinka Min, je občas docela sympatická, má ráda staré filmy a její velký sen je stát se režisérkou. Nesnáší slovo intelektuálka a dá se řící, že se zvládne spřátelit s každým, kdo o to stojí, narážím tím na Edovu sestru Joan. Ale nadruhou stranu je dost depresivní a zahořklá. Já jsem si Min moc neoblíbila. Stejně to mám i s Edem, a jak by řekl Al, Minin kamarád, nemám na něj názor. Jediná postava kterou jsem si oblíbila byl právě Al. Snaží se chránit Min a ve všem jí podporuje. Právě on jí veze s hromadou věcí k jejímu bývalému příteli, aby mu tak dala definitivně sbohem. Myslím, že každý by si přál takového kamaráda.

Pokud nemáte rádi knížky o vztazích, tak tenhle příběh nebude nic pro Vás. Jestli milostné knihy vyhledáváte, asi byste si Proč jsme se rozešli měli přečíst. Knížka u Vás dokáže vyvolat radost, vzrušení ale po dočtení i ten nesnesitelný pocit rozchodu. Vrátí se Vám vzpomínky, a aspoň na chvíli o svých nevydařených láskách a zlomeném srdci přemýšlíte a kladete si otázky. Mohlo to dopadnou jinak? Čí to byla vina? Ale samozřejmě, u každého to může být jinak.

Několik prvních stránek mě neskutečně bavilo, ale nakonec mě odradil jak příběh, tak postavy. Určitě se mi moc líbí ilustrace, které jsou opravdu nádherné a dávají knize nevšední nádech, ale to je asi tak celé. Nápad dobrý, ale trochu nepovedený. Bohužel nemůžu hodnotit moc kladně, a přidám se k ostatním negativním recenzím.

4/10

Četli jste Proč jsme se rozešli? Jaký je Váš názor?