Recenze: Bez šance

Orig. název: Unwind
Autor: Neal Shusterman
Překlad: Petr Kotrle
Vydáno: Knižní klub, 2016
Počet stran: 304

Slyšela jsem na knížku samou chválu, a tak když jsem jí v knihovně zahlédla, okamžitě jsem po ní hned skočila. Trochu mě děsil motiv rozpojování. Jak už říká věta na obalu: Zůstat po hromadě je jejich jediná naděje. A právě o tom je celá kniha. O zjištění, že jdou na rozpojování, i když ze strany rodičů, Domova se neukazují žádné náznaky. Jinak jsou na tom Desátci, ti jsou od narození vychováváni s jasným cílem. Při čtení mi občas naskočila i husí kůže, ale nemyslete si, že je to horor.

Když si pozorněji prohlédnete obálku, uvidíte lidské části těla. Ruce, nohy, uši, oči, trup... Naprosto to odpovídá celému tématu knihy. Už od začátku je kniha dramatická a čtivá. Popisuje cestu k záchraně života a taky nás donutí položit pár otázek. Proč rodiče podepisují rozpojování? Ano, jsou tu zakázány potraty, ale přece jim dítě musí přirůst po 13-18 lety k srdci ne? Autor nejspíš chtěl své čtenáře pošťouchnout k tomu, aby se zamysleli nad cenou lidského života.

Na samém začátku je ,,Zákon života,, , který má obyvatelům ukázat jak správně žít. Kniha je rozdělena na několik částí, na jejich začátku je vždy napsaná věta z následující části, která je podle autora zajímavá. Tyto části jsou pak rozdělené na kratičké kapitoly, které popisují co hlavní tři hrdinové prožívají. Během prvních částí se jejich kapitolky prolínají ale nakonec se rozdělí, proto, aby se potom opět sešly.

Hlavní hrdiny jsem si celkem oblíbila, hlavně Risu. Connor mi přišel až moc divoký, ale nakonec se uklidnil a dokázal se nad vším povznést. Risu obdivuji za její statečnost a čestnost kterou dokázala na konci knihy. Co udělala Vám prozradit nemůžu, protože takový šok si musíte přečíst sami. No a pak je tu Lev, kterého jsem ze začátku nesnášela, přišel mi moc škrobený a tvrdohlavý. Ale každý se může změnit a jemu se to povedlo. Nakonec se ze všech vyklubaly sympatické postavy.

Jak začnete číst, nemůžete přestat. Jedna dramatická pasáž střídá další, a vy prostě musíte pokračovat dál. Myslím, že je to skvělý nápad, a doufám, že pokračování vyjde co nejdřív. A proč ta husí kůže? Kniha Vás naprosto do sebe vtáhne, máte pocit, že dobrodružství zažíváte s hlavními hrdiny.

Knížka mě bavila od začátku do konce, a není část která by mě nudila. Jestli ještě váháte, jestli si knihu přečíst nebo ne, tak Vám ji mohu jedině doporučit, protože určitě nebudete litovat.

10/10

Dalších pár dní bude víc recenzí, zjistila jsem, že mám hodně restů :)