pondělí 23. května 2016

Kázání ohně

Název: Kázání ohně
Orig. název: The Fire Sermon
Autor: Francesca Haigová
Překlad: Jana Jašová
Vydáno: YOLI, 2016
Počet stran: 384






Moje recenze:
O Kázání ohně jsem slyšela pozitiva i negativa, a když jsem o ní zavadila v knihovně, chtěla jsem si na ní udělat vlastní názor. Zaujala mě obálka, ze které jsem naprosto unešená.

Téma mi přijde geniální, ale čekala jsem něco víc. Po zhruba pěti kapitolách jsem měla sto chutí knížku vrátit do knihovny, nebavila mě. Ale pak se děj rozjel, ale ke konci mě zase začalo čtení nudit. Připadala jsem si jako na horské dráze.  


Autorka je anglická básnířka, a proto je její styl psaní takový spíše umělecký. Příběh je vyprávěn z pohledu na Cass, ve 3. osobě, a je velmi jednoduché si na tuto formu zvyknout. Přišlo mi, že autorka se vyžívá v popisu, každý sebemenší detail byl vykreslen do dokonalosti, i když občas už mi to přišlo moc. Je to jako byste popisovali místnost a pak si řekli : ,,Hele, támhle je ještě váza, tak o ní napíšu další odstavec.´´ Nepatřím k těm, kteří mají v oblibě zdlouhavé popisy, mám radši když kniha pěkně utíká a něco se děje. Další co mi chybělo byla přímá řeč, kterou někde nahradil už zmiňovaný popis. Myslím si, že více přímé řeči by nebylo na škodu a příjemně by to knihu oživilo.

Na druhou stranu musím uznat, že se autorce povedlo vytvořit sympatické postavy, které jsem si hned zamilovala. Cass se mi ze začátku nezdála, ale když se k ní přidal sarkastický a vtipný Kip, hned jsem si jí oblíbila. Ale postava kterou bych dala na první místo je asi Krysař. Nese odpovědnost za celý ostrov, chrání oba hlavní hrdiny, a přitom je stejně starý jako oni.

Nečekala jsem nějakou milostnou zápletku, a přišlo mi, že ani sama autorka nic takového neplánovala, ale pak jí došlo, že píše young adult, a asi se tam něco takového očekává, a tak přidala větu : ,,...sklonil se ke mě a políbil mě.´´ Nevím jak ti, kteří knihu četli, ale já tam nějaké náznaky zalíbení, před touhle větou nenašla...

Největším překvapením ale pro mě byl konec. Čekala bych cokoliv, jen ne tohle. Možná je závěr trošičku přitažený za vlasy,  ale svým způsobem mi to do příběhu sedí.

Kniha by se mi líbila, kdyby popisy byly stručnější, a děj rychlejší. Nápad je to skvělý, o tom žádná, ale prostě... nějak jsem se s ním nedokázala naladit na stejnou vlnu. Sice moje recenze není zrovna pozitivní, ale věřím tomu že pokračování bude lepší, a změní tím můj názor.

4/10

Četli jste Kázání ohně? Jaký na knihu máte názor? :)